Förening Tenhult

Vårresa 22 maj

Resande

Resa till Älmhult med omnejd

2017-06-07 En tidig vacker majmorgon steg ett 30 tal förväntansfulla resenärer på bussen i Tenhult och via Ödestugu och vackra Hoksjön till första stoppet, Hjälmseryds gamla kyrka där vi fick en mycket intressant guidning.

Efter fika med gott bröd i prästgården gick färden vidare till IKEA-Museum i Älmhult.

Där kunde vi följa IKEA från starten i Älmhult och vidare ut i världen i dåtid, nutid och framtid.

Efter en god middag på Älmhults golf-restaurang gick resan vidare till Råshult, där självaste Carl von Linné som ciceron tog oss med på en tidsresa tillbaka till 1700 talets landskap och trädgårdar och vackra ängar, en guidning som uppskattades av alla.

Eftermiddagen avslutades med rabarberpaj och vaniljsås i det vackra vädret innan färden hemåt påbörjades.

Hjärn-jympa med klurigheter sammansatta av Mona uppskattades på hemresan och alla var mycket nöjda med dagens resa och Mona, föreningens reseansvarig tackades för en mycket innehållsrik, givande och välplanerad resa.

Staty
Möbel