Förening Tenhult

Håkan Stahre 20 oktober 2021

Den 20 okt. arrangerade PRO Tenhult en träff tillsammans med de övriga pensionärsföreningarna RPG och SPF i Allianskyrkan. Tema för träffen "Grabben från Trollsjön", en film om Håkan Stahre känd bl.a för sina Pälle Näver-tolkningar, konstnär, sångare, låtskrivare och författare mm. Filmen har gjorts av Urban Sigvardsson tillsammans med Göran Sterne och Hasse Pettersson.

Carl-Johan Hammarlund ordf. i PRO hälsade ett 100 tals medlemmar välkomna till träffen och riktade ett särskilt välkommen till Urban, Göran och Hasse.

Filmen återger de miljöer som präglade Håkan, ger återblickar både till hans period som rocksångare och hans frikyrkliga engagemang såväl som hans konstnärliga utveckling.

Håkan föddes i Tranås 1944, flyttade senare till Tenhult. Under några år på 1990-talet drev han Bråneryds Herrgård, där han hade utställningar av sin konst. Han dog hastigt 2001 bara 57 år gammal.

Eftersom Håkan var en känd profil i Tenhult var filmen mycket uppskattad av samtliga och avslutades med en stor applåd.

Därefter serverades kaffe och kaka.

V. ordf. Lennart Karlström informerade om julkonserten den 24 nov. kl. 15.00 i Allianskyrkan.

Sedan avslutades träffen med information från resp. förening.

Text och bild: Berit och Lennart