Förening Tenhult

Månadsmöte 17 januari 2024

PRO Tenhult startade upp med årets första månadsmöte onsdagen den 17 januari i Allianskyrkan.

Ordföranden hälsade de närvarande välkomna som trots snöstorm tagit sig till mötet, ett särskilt välkommen till dagens underhållare Ingvar Bodin från Bankeryd.

Bosse inledde som brukligt med dragspelsmusik, därefter var det Ingvars tur att föreläsa och visa bilder om "Gamla Jönköping".

Jönköping låg från början väster om kanalen. År 1612 fanns det i Jönköping ungefär 1500 invånare. Sedan flyttades staden åt öster och år 1855 fanns det ca 7000 invånare. Stora Hotellet stod klart år 1860 därefter förändrades staden snabbt med järnväg, gatlyktor, telefon mm. I början på 1900 talet fick Jönköping också sina första spårvagnar.

Ingvar tackades med applåder och blommor för en lärorik och intressant föreläsning.

Efter fika och lotteridragning informerade ordföranden om kommande aktiviteter.

Onsdagen den 7 februari håller föreningen årsmöte i Allianskyrkan kl. 15.00 då underhåller Bodil och Reine Johansson från PRO Taberg med sång och musik.

Ordföranden avslutade, tackade alla som kommit till mötet och önskade välkommen åter.

Bild och Text: Bosse och Berit