Förening Tenhult

Månadsmöte 10 april 2019

Här kan du berätta om din förening eller verksamhet.

Möte

2019-04-23 Månadsmötet i april inleddes med dragspelsmusik av Carl-Johan, Bosse och Lars och ett 50-tal medlemmar hälsades välkomna av ordföranden Carl-Johan Hammarlund.

Ett särskilt välkommen till Helena Sandqvist från anhörigstödsteamet Jönköpings kommun och Bernt Ståhl som berättade om Spexryds gruva.

Helena informerade om olika stöd bl a till anhöriga som stödjer/hjälper närstående över 65 år. Stödet kan bl a bestå av Må Bra grupp/dagar, Samtal/föreläsningar och SPA-dagar/solrum.

Efter en studs "gofika" berättade Bernt Ståhl via ett bildspel om sin bakgrund, hembygd och förhållande till Spexryds gruva.

Gruvdriften startade 1819 och var i drift med olika ägare och gruvbolag fram till 1955 i februari då sista "salvan" gick.

På smalspårig järnväg från Spexryd till Tenhult och vidare till Wargön fraktades "stenen" för bearbetning för att ta fram grundämnet mangan som även exporterades till Ryssland.

Många medlemmar på mötet kände igen både släktingar och andra ortsbor som arbetat i gruvan.

Anmälningslista till "Sill-lunch" den 15 maj kl. 14.00 cirkulerade runt, även en lista till teatern "Söderkåkar" och resan den 4 juni.

Ordföranden avslutade mötet och tackade alla som medverkat till denna trevliga eftermiddag och pålyste nästa träff "sill-lunchen" den 15 maj.

Dragspel
Tal