Förening Tenhult

Månadsmöte 8 mars 2023

PRO Tenhults månadsmöte onsdagen den 8 mars inleddes med dragspelsmusik av Bosse.

Ordförande Lennart Karlström hälsade samtliga välkomna, ett särskilt välkommen till dagens gäst naturfotograf Börje Gunnevik från Vetlanda.

Ämne för dagen var Uttern som sedan år 1988 är Smålands landskapsdjur.

Med bilder och film delade Börje med sig av sina kunskaper om det ganska skygga djuret som mest är aktivt på natten och håller till vid åar och sjöar, fisk är främsta födan, kräftor är favoriten. Trafiken är den största faran för Uttern och alla förolyckade uttrar skickas till Naturhistoriska Riksmuseet i Stockholm för obduktion och förvaring.

Ett varmt tack och en stor applåd framfördes till Börje för hans intressanta berättelser om vårt landskapsdjur.

Efter fikaservering med smörgås och kaka var det dags för lotteridragning med som vanligt fina blomvinster från Gröna Rum i Tenhult.

Därefter informerade ordföranden om kommande aktiviteter bland annat onsdagen den 22 mars då PRO inbjuder SPF och RPG till vår gemensamma träff i Allianskyrkan kl. 15.00, då blir det underhållning av Christer Möller med flera.

Ordförande tackade alla som kommit, hälsade alla varmt välkomna till den 22 mars och till nästa månadsmöte onsdagen den 5 april då gästas föreningen av Kenneth Axelsson, Räddningstjänsten.

Bild och text: Bosse och Berit