Förening Torhamn

47. Aktioner mot minkfarm i Gisslevik

Natten till den 15 mars 2002 släpptes 300 minkar ut från Gisslevikens minkfarm utanför Torhamn. Djurens befrielsefront har tagit på sig ansvaret för attentatet. Enligt aktivisterna var detta början av en ny kampanj mot pälsfarmare.

Minkfarm i Gisslevik.

Minkfarm i Gisslevik. Bilden ägs av Evelyn Olsson, Gisslevik

Minkfarmaren Rune Wahlberg och hans sambo Evelyn Olsson fick larmet vid halvsjutiden på fredagsmorgonen. Folk på väg till jobbet hade sett ett stort antal minkar springa över vägen, och Lisbet och Bengt Olsson ringde hem till paret. När Rune Wahlberg kom ner till farmen, som ligger några kilometer från bostaden, möttes han av ett stort antal lösspringande minkar. Fyra ankor, som han haft i en inhägnad i anslutning till burarna, var ihjälbitna. - De hade klippt sönder staketet och öppnat alla burarna till de 300 minkarna. De har haft en bra tång, suckar Rune Wahlberg.

Han har haft sin minkfarm sedan 1955 och aldrig tidigare råkat ut för vare sig attentat eller hot. Hela gårdagen gick åt till att jaga minkar. Ett hundratal fanns kvar i eller i närheten av burarna och var bara att plocka upp. Och i går kväll hade Rune Wahlberg, Evelyn Olsson och fyra hjälpsamma grannar lyckats fånga ytterligare runt 120 djur. - Det är väl ett 70-tal som vi inte fångat in, men flera har bitit ihjäl varandra, många är överkörda och resten kommer väl att svälta ihjäl. Man frågar sig vad djurrättsaktivisterna sysslar med. Det här är ju bara plågsamt för djuren, säger Rune Wahlberg.

Källa: Blekinge läns tidning den 16 mars 2002

Brandbomber vid minkfarm

En lada i närheten av en minkfarm i Blekinge spärrades av på torsdagsmorgonen sedan polisen hittat tre misstänkta brandbomber där. Ladan tillhör en minkfarm i Gisslevik utanför Jämjö i östra Blekinge, men är för närvarande uthyrd till en annan verksamhet. Polisen fick en anmälan om att dörrarna till byggnaden var uppbrutna. Patrullen som kom till ladan hittade de misstänkta bomberna, rapporterar Sveriges Radio Blekinge.

Källa: Expressen den 14 april 2005.

Sammanställt av studiecirkeln Rotbygd i PRO Torhamn.