Förening Torhamn

71. Bibliotek med hjärtevärme

Barnen och Kerstin i centrum när Torhamn fick bibliotek igen. Bokmalarna och kulturvännerna i Torhamn andades ut. Biblioteket fick vara kvar efter många turer. I centrum för allas uppvaktning stod Kerstin Olsson som ägnat 32 år och biblioteket, men framförallt åt torhamnsbarnen.

Stina Kask, 3 år, Lovisa Ullström, 7 år och Siri Forselius, 4 år underhöll med sång när Torhamns bibliotek återinvigdes. Foto: Claes Jonasson.

I nya lokaler återinvigdes Torhamns bibliotek den 24 augusti 1991. Det har tidigare legat i skolan men sedan skolan förra året behövde flera lärosalar har det varit ovisst hur det skulle gå med biblioteket. Redan förra hösten var det gamla kantorshuset som ligger bredvid skolan på förslag utan att något hände.

Torhamnsborna oroliga

Torhamnsborna tycker att politikerna tagit väl lång tid på sig innan de beslutade om någon flyttning, och oron har vart stark för att det inte skulle bli något bibliotek alls. Vi hoppas nu bara att Kerstin Olsson får installera sig i lugn och ro och att inga andra förslag poppar upp från kulturnämnden, sa ordförande i samhällsföreningen. Han siktade på kultur- och fritidsnämndsordföranden Åke Svensson som var på plats och förrättade invigningen.

”Finns hjärtevärme”

Åke Svensson betonade att han var glad att trots kärva ekonomiska tider fanns det möjlighet att ge torhamnsborna ett bättre bibliotek. Det stora bokintresset i byn, tio lån per år och invånare, blev avgörande.

Hela Torhamns "bokmamma" Kerstin Olsson dränktes i blommor när byn äntligen fick tillbaka sitt bibliotek. Foto: Claes Jonasson.

Men misstro och oro glömdes snart när bibliotekets centralfigur, Torhamns populära bokmamma, Kerstin Olsson överhöljdes med uppvaktningar för sina mångåriga insatser. Som vanligt står Kerstin i mitten med en massa barn omkring sig och det är varmt och gott i biblioteket. Och inte bara i lokalen – det finns hjärtevärme, sa Sture Petersson, rektor för Jämjö rektorsområde.

Nytt skolprojekt

Han hoppades nu att det fina samarbetet med Kerstin i biblioteket ska kunna fortsätta som vanligt. – Det är viktigt att alla barn får ett intresse för litteraturen och det är viktigt för hela byn att ha ett bibliotek, sa Sture Petersson.

Det nya biblioteket ska ha öppet som det gamla, tre dagar i veckan. Det gamla biblioteket används nu för skolans utökade samarbete med förskolan. Torhamns skola har kommit långt i ett projekt som samlar barnen hela dagen och i alla åldrar, i förskola, skola och fritis. Projektet är lokalt och har kommit till på initiativ från lärare.

Publicerad av Tommy Andersson, PRO Torhamn 2020 efter en artikel av Titti Carlsson på Sydöstran 1991-08-26.