Förening Torhamn

06. Åren går och kvarnen förfaller

Det är beklagligt att inget gjorts åt Truseryds kvarn, snart finns det ingenting kvar av den. Så sa John Bergkvist, Karlskrona, när han ringde jourhavande reporter förra veckan (aug 1990). Kvarnen har varit bygdens raritet så länge John Bergkvist minns.

Kvarnen i Truseryd när den fortfarande hade vingarna kvar.

Kvarnen i Truseryd när den fortfarande hade vingarna kvar. Fotot ägs av Rolf Holgersson.

Tidigare hade BLT, John Bergkvist och kvarnägaren Kjell Holgersson träffats i Truseryd för att titta på den vackra kvarnen. De båda var mycket besvikna för att varken antikvariska myndigheter eller Östra Blekinge Hembygdsförening brydde sig om att kvarnen höll på att rasa.

John Bergkvist berättar att han är uppvuxen i Truseryd och gifte sig med dottern till kvarnens ägare. Efter hand lärde han sig själv att sköta kvarnen, men efter några år blev det för mycket att sköta både lantbruk och kvarn. Han sålde sin andel i kvarnen. Som lantbrukare for han med häst och vagn till kvarnen med säd, bar 75 – 100 kilo tunga säckar som han hottade upp på rampen. Familjer utan karl kom med 40 – 50 kilos påsar med säd för att få malt så de kunde baka.

När John Bergkvist skötte kvarnen kom man från Truseryd, Möckleryd och Sandhamn och lämnade sina säckar med namn på vid kvarnen när inte John Bergkvist nar närvarande. – Man fick ta dem när man hade tid. John höll reda på dem alla och malde havre, korn, råg och vete och krossat. Ibland hände det att någon kom med blöt säd – en katastrof. Säden förvandlades till deg och omöjliggjorde vidare malning. Det tog tre dagar att rengöra stenarna, att vända dem och hacka igenom dem. När kvarnen skulle igång igen fick man provmala med säd till djuren för att få bort all sand från stenarna. Att vara mjölnare innebär att vara noggrann.

1987 sattes kvarnen upp på den så kallade sysselsättningsreserven. Det innebär att kvarnen skulle restaureras för beredskapspengar och det reserverades 400 000 kr till arbetet, men arbetet kom av olika anledningar inte igång. 1990 kunde man fortfarande se att det var en kvarn, men den har nu (2013) rasat helt.

Ursprungligen fanns kvarnen i trakten av Kalmar, men monterades ner, lastades på en vrakeka, transporterades till Truseryd och monterades upp igen. Detta var sannolikt i början av 1900-talet.

Texten bygger på en artikel i Blekinge läns tidning den 8 augusti 1990 och uppgifter från Rolf Holgersson mars 2014. Sammanställt av PRO Torhamns studiecirkel Rotbygd 2014.