Förening Rönnby

Liz och Ken

Rapport från våra Trivselträffar - texter skickade till VLT

Rockabilly drog fullt hus hos PRO Rönnby

Med en egenkomponerad 50-talslåt rivstartade duon Liz och Ken årets första Trivselträff hos PRO Rönnby onsdagen den 25 januari 2023. I typiska rockabilly kläder där Liz bar en 50-talsklänning i blått med vita prickar och Ken hade sina ”myggjagare” (=skor som är spetsiga fram) i svart och vitt rockade duon loss. Liz, som egentligen heter Elisabeth Storm och Ken, som heter Kenneth Österberg, bildade duon 2005 i Sala. Liz skriver texterna till de flesta låtarna medan Ken står för gitarrspelandet, vilket han gör med bravur.

Trots ett mycket blåsigt väder utanför hade närmare 80-talet PRO-medlemmar tagit sig till Mötesplats Rönnby, ett besöksantal som är rekord för PRO Rönnbys Trivselträffar.

Att just 50-talsmusik är populärt att lyssna på är kanske inte så konstigt eftersom många av de närvarande seniorerna förknippar just den musikgenren med sin egen ungdom. Och vem vill inte drömma sig tillbaka till minnena från sin egen ungdomstid.

De låtar som Liz och Ken framförde hade verkligen fyndiga texter. Med refrängen ”Ge mig ett mynt till telefon” fick flera att minnas när man fick lägga i två tioöringar i telefonautomaten för att ringa ett samtal i en telefonkiosk. Något som dagens ungdom med sina smartphones aldrig varit med om.

Duon avslutade med låten ”Minnenas melodi”, som Liz själv skrivit och den var tillägnad hennes föräldrar. Lars-Åke Tallberg, som är ansvarig för PRO Rönnbys underhållningsprogram, tackade duon och de fick rungande applåder.

Förutom musikuppträdandet informerade ordförande Ingvar Graflund PRO-medlemmarna om resultatet från den enkät som genomfördes på träffen i november förra året. En båtresa på Mälaren och ett besök i Grythyttan stod högt upp på önskelistan. Men även Allsångsträffar vill många vara med på. Ett stort flertal vill också lära sig mer om hur man hanterar en smartphone samt vilka frågor som är viktiga när man är äldre. Deltagarlistor för de båda cirklarna skickades runt och många på mötet skrev på. De som inte var på mötet och vill gå med i någon av cirklarna kan kontakta PRO Rönnby. Men även motion är viktigt och Ingvar uppmanade de som vill promenera och ha sällskap att kontakta Elisabeth Lindell, som är ansvarig för hälsa och motion.

På mötet serverades kaffe/smörgås som Margareta Enstedt och IngBritt Eriksson hade fixat. Dagens dikt ”En sliten rock” av Birgitta Svensson lästes upp av Elisabeth Hammerin Eriksson.

Som vanligt avslutades mötet med lotteridragning och ett tack till våra skrivtolkar. Dagens vinster på entrébiljetten var ljuslyktor och Trisslotter. Vinsterna i det stora lotteriet, som Anette Tallberg ansvarar för, var för dagen Bingolotter.

Text o foto: Gerd Olsson