Förening Rönnby

Trivselträff 19 april 2023

Rapport från våra Trivselträffar - texter skickade till VLT

Vestarna bjöd på gladmusik hos PRO Rönnby

Trots ett strålande väder lockade Duon Vestarna drygt femtiotal seniorer från PRO Rönnby till Trivselträffen den 19 april på Mötesplatsen. En duo som startade redan 2010 då en av medlemmarna i Vestarna Lars Abrahamsson hade gått i pension och ringde in till Radio Västmanlands program Kontakter/Efterlysningar där han sökte någon som gärna ville spela ihop med honom. I samma veva hade också Kristina Lindestam gjort detsamma. De bestämde att de skulle träffas och allt stämde och därmed kan man säga att det var startskottet för Vestarna.

Namnet Vestarna är en inspiration ur staden Västerås då man stavade med e i stället för ä och för att ytterligare förstärka sitt gruppnamn uppträder Lars och Kristina alltid med varsin väst och matchande hatt därtill. Sedan 2010 har det blivit många spelningar och allsångsträffar inte bara hos olika pensionärsföreningar utan även vid olika företagsarrangemang samt vid julfester, midsommarfester runtom i Västmanland. Men det är inte bara vi västmanlänningar som har fått turen att lyssna på Vestarna utan deras gladmusik har spridit sig till de närliggande landskapen Närke, Dalarna, Uppland och Södermanland där Vestarna anlitats av olika pensionärsföreningar och företag.

Alla deras sångtexter framförs på svenska. Och det var precis det som medlemmarna i PRO Rönnby fick höra på Trivselträffen där Owe Thörnqvists välkända låt Dagny fick alla att stämma upp till allsång. På Vestarnas repertoar fick vi även lyssna till en och annan goding ur Sven-Ingvars digra låtsamling. Härliga medryckande countrylåtar stod också på programmet där Vestarna snabbt bytte ut sina vanliga hattar till mer Amerikainspirerade hattar prydda med stjärnbaneret för att förstärka den amerikanska countrygenren.

Förutom svängig musik fick vi även lyssna till vår egen medlem Elisabeth Hammerin Eriksson som framförde den humoristiska dikten ”Blondin blir brunett” skriven av signaturen Gunnel A.

På träffen informerade ordförande Ingvar Graflund om kommande aktiviteter under maj och juni månad. Redan den 4 maj är det dags för en gemensam skogspromenad i Rönnbyskogen där var och en tar med sig egen kaffetermos. Och den 15 maj blir det aktiviteter såsom minigolf, boule och pilkastning där alla samlas på garagetaket. Maj månads aktiviteter avslutas den 31 maj med gemensam tipspromenad där föreningen bjuder på korv/bröd samt kaffe. Sommaravslutningen blir sedan den 28 juni då PRO Rönnby firar sin egen föreningsdag genom att åka buss till Sommarhemmet i Kvicksund där olika aktiviteter såsom frågesport, allsång samt lunch och kaffe väntar.

Under Trivselträffen hade vi också en efterlängtad kaffepaus där Marianne Dahlin och Birgitta Sten hade fixat kaffe och smörgås. Som vanligt blev det lottdragning som slutpunkt där några gick hem som vinnare medan andra får hoppas på bättre lycka nästa gång.

Text o foto: Gerd Olsson