Förening Rönnby

Trivselträff 22 mars 2023

Rapport från våra Trivselträffar - texter skickade till VLT

Spännande föredrag på PRO Rönnbys Trivselträff

På PRO Rönnbys senaste Trivselträff den 22 mars fick medlemmarna lyssna till berättelsen om den beryktade Sala-ligan som härjade under första hälften av 1930-talet. Det var Glenn Andersson från Sala som på ett målande och intresseväckande sätt skildrade alla hemska händelser och illdåd som Sala-ligan utförde, något som saknar motstycke i den svenska kriminalhistorien.

Glenn Andersson, som också har ett förflutet som landstingsråd i dåvarande Landsting Västmanland, har forskat i arkiven om Sala-ligan och dess ledare Sigvard Nilsson, som blev mer känd under namnet Thurneman. Allt startade med att Sigvard Nilsson-Thurneman var intresserad av det ockulta och det mystiska och använde sig av hypnos och tankeläsning. Han bildade något som kallades DMC – Den Magiska Cirkeln. Till en början var det många Sala-bor som kom till mötena och beundrade Sigvard Thurneman. Men allteftersom tiden gick så blev mötena och hans åsikter alltmer extrema. Bland annat använde han sig av en stor glaskula och rökelse från olika örter vilket påstods göra deltagarna till känslokalla och villiga mordredskap. Thurneman hävdade att det inte var orätt att döda en människa det innebar endast en förändring av hennes fysiska tillstånd och att själen frigjordes.

Berättelsen om Sala-ligan blev alltmer dramatisk och Glenn med sin bländande och livfulla berättarteknik fick medlemmarna på PRO Rönnby att lyssna spänt om Sala-ligans eskapader.

Under åren 1930-1936 mördades fem personer vid fyra olika tillfällen i Salatrakten. Ligan genomförde även ett antal stölder, inbrott och narkotikabrott. Bakom de kriminella handlingarna låg Sigvard Nilsson-Thurneman och hans ligamedlemmar Bror Hedström, Åke Lindberg, Roland Abrahamsson och Karl Herbert Jansson. Eftersom morden skedde med flera års mellanrum såg polisen till en början inget samband. Sala-ligan var också den första bilburna ligan och polisens tafatta utredningar fick i efterhand stark kritik.

Pengarna var inte det huvudsakliga motivet för Thurneman. Mördandet var en källa till spänning och njutning. Han påstod sig sakna samvete och vurmade för det ockulta. År 1936 greps Thurneman och hans kumpaner efter tips från en person som blivit erbjuden att medverka vid det sista rånmordet. I februari 1937 dömdes fyra av dem till livstids straffarbete. De släpptes efter att ha avtjänat mellan cirka sju och tio år. Ligaledaren Sigvard Thurneman däremot dömdes till sluten psykiatrisk vård på livstid och satt på Säters sjukhus till 1969. Under den tiden lärde han sig åtta språk. Han avled 1979 och hade då varit fri i tio års tid då han arbetade som översättare.

Under Trivselträffen fick medlemmarna även lyssna till dikten Vårtankar skriven av A-M Käll och uppläst av Elisabeth Hammerin Eriksson. Ordförande Ingvar Graflund informerade också att studiecirkeln att hantera smartphones har startat och att ytterligare en studiecirkel i Äldrefrågor är på gång med start 12 april.

På träffen testades medlemmarnas kunskaper i den rikstäckande tävlingen PRO-Vetarna där tolv frågor skulle besvaras. Den som klarade detta bäst var Gunvor Lundin med tio rätt. Tillsammans med ytterligare två deltagare som hade nio rätt kommer de att representera PRO Rönnby i distriktsfinalen i Surahammar den 22 maj.

Mötet fortsatte med kaffe/smörgås, som IngBritt Eriksson och Margareta Enstedt hade fixat. Sedan avslutades allt med den sedvanliga lottdragningen där några lyckligt lottade fick gå hem med chokladaskar och påskliljor.

Text och foto: Gerd Olsson