Förening Rönnby

Trivselträff 18 oktober 2023

Trubadur och vissångare på trivselträff

Återigen blev det fullsatt på PRO Rönnbys Trivselträff då dryga 70 personer besökte Mötesplats Rönnby. Mötet som ägde rum onsdagen den 18 oktober inleddes med en tänkvärd dikt som skrivits av Värmlandssonen Nils Ferlin. Det var dikten Cogito Ergo Sum som fritt kan översättas med ”Jag tänker, alltså finns jag” och som framfördes av vår egen medlem Elisabeth Hammerin Eriksson, som under många år läst dagens dikt för oss PRO-medlemmar.

Därefter informerades medlemmarna av ordförande Ingvar Graflund om att alla fyra Digi-cirklar nu är igång. Eftersom intresset är stort för att lära sig mer om den nya tekniken kommer fler Digi-cirklar att starta efter nyår. Det är PRO Rönnby, ABF och Mötesplats Rönnby som gemensamt anordnar dessa cirklar. Ingvar delade också information om de förmåner som PRO-medlemmarna har tillgång till, inklusive möjligheten att köpa vinterhjul till bilen till förmånliga priser samt teckna TV-abonnemang till halva priset.

Efter all information var det dags för trubaduren och vissångaren Lennart Wantzin från Oxelösund att beträda scenen. En musiker som växte upp i ett så kallat barnrikekvarter på söder i Helsingborg. Redan som tioåring framförde han sketcher och sång för ”de närmast sörjande” i hemmakvarteret. På Trivselträffen inledde Lennart med den medryckande låten ”Pepita dansar” av Evert Taube. En sång med sydamerikansk rytm där han fick förstärkning av vår medlem Maj-Lis Wretholm som bjöds in att spela med rytminstrumentet maracas, som hon gjorde med bravur. Lennart Wantzing delade med sig av anekdoter om sitt tidigare band, Ikaros och deras repertoar som bestod av Björn Afzelius musik och lyrik. Naturligtvis fick även vi lyssna till denna musik där Lennart framförde låten ”Tusen bitar”. Underhållningen avslutades med medley av Sven-Ingvars-låtar där även medlemmar sjöng med. Till publikens förtjusning blev det också ett extranummer i form av Mando Diaos ”Strövtåg i hembygden”.

Mötet avslutades med kaffe och smörgås som Birgitta Sten och Marianne Dahlin hade ordnat. När lotteridragningen var avklarad fick vinnarna gå hem med kaffe eller chokladask. Ett stort tack fick våra skrivtolkar som alltid gör ett bra jobb.

Text o foto: Gerd Olsson