Förening Rönnby

Trivselträff 21 september 2022

Trubadur Anders Caringer underhöll med ”En salig röra”

PRO Rönnbys medlemmar mötte upp på höstens andra Trivselträff den 21 september 2022. Mötet inleddes med att Elisabeth Hammerin Eriksson läste dikten Septemberafton.

Därefter informerade PRO Rönnbys ordförande Ingvar Graflund från KPR (Kommunala Pensionärsrådet) bland annat om en rapport från Äldrekommissionen, vars uppdrag är att stödja kvaliteten inom äldreomsorgen i Västerås, där information har tagits fram om hur hemsjukvården och hemtjänsten fungerat under sommaren. Andra frågor som togs upp var problemen med elsparkcyklar, flextrafiken samt att det inte finns någon valfrihet vad gäller korttidsboende i Västerås.

Därefter berättade Kaj Rönn, som är reseansvarig, att kommande resa till Nusnäs den 29 september 2022 är fullbokad. Han nämnde också om det stundande julbordet den 1 december hos Pettersson i Utvreta.

PRO Rönnbys friskvårdsansvariga Elisabeth Lindell påminde oss att det är viktigt att röra på sig och att alla är välkomna till PRO:s nationella friluftsdag torsdagen 22 september 2022. Det utlovades tipspromenad, femkamp och fina priser samt fikapaus förstås.

Sedan var det dags för underhållning. Anders Caringer roade oss med ett fantastiskt musikprogram under rubriken ”En salig röra”. Många egensinniga låtar som bestod av både aktualiteter och tillbakablickar fick deltagarna höra. Här fanns möjlighet till eftertanke i de provocerande och humoristiska texterna. Bland annat sjöng Anders en sång som heter ”Hinder” en tänkvärd sång för alla med någon form av funktionshinder, där man inte är sitt hinder utan man gör det på sitt eget sätt.

Träffen avslutades med kaffe och smörgås samt lottdragning.

Text och foto: Gerd Olsson