Förening Rönnby

Trivselträff 24 januari 2024

”Kungen” Fagerman besökte PRO Rönnby

Så var det åter dags för PRO Rönnbys medlemmar att möta upp på årets första Trivselträff onsdagen den 24 januari. Närmare 60-talet medlemmar hade vågat sig ut på halkiga gångvägar för att ta sig till Mötesplats Rönnby. Men det var fler som tänkte komma för att lyssna på den populära Jonny ”Kungen” Fagerman men avstod för att inte riskera brutna armar och ben på det hala underlaget.

Vi som kom möttes av dukade bord och doften av nykokt kaffe. Det är alltid uppskattat när engagerade medlemmar arbetar i förväg för att förbereda. Marianne Dahlin och Birgitta Sten hade brett smörgåsar och kokat kaffe medan Kaj Rönn och Kent Groth placerat ut bord och stolar. Alla fyra förtjänar en eloge för sitt bidrag till evenemanget.

Träffen inleddes med att vår ordförande Ingvar Graflund berättade om valberedningens tuffa arbete till kommande årsmöte i februari. Då valberedningen fortfarande ännu inte fått någon som ställer upp som kassör vädjade Ingvar till de närvarande medlemmarna att fundera på att åta sig detta uppdrag.

Sedan var det dags för underhållning där Jonny Fagerman stämde upp med låten ”Lycka till i den stora världen”. Jonny Fagermans musikaliska resa började som 12-åring med solosång i en kyrka i Nora. Att det blev en sångkarriär beror mycket på att han som så många andra blev inspirerad av den välkända svenska sångerskan Carola på 80-talet. Jonnys repertoar spänner över olika genrer, från rock till mer lugna låtar, vilket visar på hans mångsidighet som artist. Jonny är inte bara en skicklig sångare utan även en entertainer som värdesätter bra publikkontakt. Hans roliga mellansnack och skämt med medlemmarna bidrog också till den positiva atmosfären på träffen. Flera i publiken kan också sina låttexter och många sågs sjunga med i låtar av både Elvis, Lasse Stefanz, Py Bäckman med flera. Det var inte bara solosång av Jonny utan han fick oss också med på allsång i låten ”Leende guldbruna ögon”. Att inkludera den känslosamma låten ”Utan dina andetag” av gruppen Kent och klassiker som ”My Way” visar på bredden i hans musikaliska repertoar. Låten som han avslutade med var passande ”Moving On” till oss pensionärer.

Avslutningsvis hölls en lottdragning där Lars-Åke och Anette Tallberg var ansvariga. Vinnarna kunde gå hem med priser i form av kaffe, kakor och servetter. Ett stort tack riktades också till våra skrivtolkar som bidrog till att göra träffen tillgänglig för alla.

Text o foto: Gerd Olsson