Förening Rönnby

Trivselträff 15 november 2023

Populär trubadur underhöll PRO Rönnby

I det gråtrista november då solen verkligen har lyst med sin frånvaro kom ändå drygt 65-tal medlemmar till PRO Rönnbys Trivselträff onsdagen den 15 november på Mötesplats Rönnby. Positivt med mötet var att flera av våra manliga medlemmar hade kommit. För att ytterligare påminna oss om årets kanske tristaste och mörkaste månad hade ordförande Ingvar Graflund lagt upp Alf Henriksons korta och kärnfulla dikt November Morgon på overhead så att alla kunde läsa den.

Men nog om den trista höstmånaden för nu kan PRO Rönnbys medlemmar se fram emot en danseftermiddag den 22 november på Mötesplatsen. Där Elisabeth Lindell tillsammans med Ingvar talade sig varma för den kommande dansträffen. Medlemmarna uppmanades att ta med sig såväl dansskorna som egna CD-skivor med den dansmusik man själv gillar.

Ordförande pejlade också om det finns intresse för gemensam öl- respektive vinprovning under nästa år. Sedan påmindes vi om det kommande julbordet den 5 december där det finns ett fåtal platser kvar. För de som är operaintresserade har vi som PRO:are möjlighet att köpa biljett till rabatterat pris.

Valberedningen, representerad av Kaj Rönn och Gunilla Jäderberg, uppmanade medlemmarna att engagera sig i föreningsverksamheten. Det behövs flera som hjälper till med olika arbetsuppgifter för att driva PRO Rönnbys fortsatta föreningsverksamhet.

Så var det dags för dagens höjdpunkt med den fantastiske musikern, trubaduren och visdiktaren Andreas Isvoosig som har en blandad repertoar. Före kaffepausen bjöd han på låtar av bland annat Fred Åkerström och Cornelis Vreeswijk men också egenkomponerade låtar.

Sedan kom en välbehövlig kaffepaus med kaffe/te och smörgås och en möjlighet att prata några ord med grannen vid bordet. Andreas Isvoosig fortsatte sedan sitt framförande med en del Elvis-låtar vilket var oerhört uppskattat av publiken. Många i publiken ville gärna ha mer av Andreas Isvoosig så Lars-Åke Tallberg, som är ansvarig för PRO Rönnbys underhållning bokade in honom på stående fot till kommande Trivselträff i maj nästa år.

Träffen avslutades med sedvanlig lottdragning där pepparkaksburkarna var välkomna vinster helt anpassade till kommande julmånad. Ett stort tack framfördes till våra skrivtolkar och dagens ansvariga för kaffe och smörgåsar.

Text: Gerd Olsson

Foto: Anette Tallberg