Förening Rönnby

Studiebesök

Studiebesök på Radio Västmanland

Det är inte var dag man får tillfälle att se en verksamhet som funnits i snart 100 år. Men vid ett studiebesök hos Radio Västmanland måndagen den 6 november fick ett 15-tal medlemmar i PRO Rönnby insikt om hur radioverksamheten i Sverige fungerar. Intressant med detta besök var att det bara var de kvinnliga medlemmarna i föreningen som ställde upp på studiebesöket medan de manliga medlemmarna lyste med sin frånvaro. Besöket hade anordnats av Elisabeth Lindell, som är ansvarig för flera av våra aktiviteter i PRO Rönnby.

Vi blev väl mottagna av kanalchefen Lasse Eskelind, som informerade om att radiosändningarna i Sverige startade redan 1925. Men det var först 1987 som lokalradion fick en egen kanal, P4. Totalt finns 25 lokala kanaler runtom i Sverige. Lasse Eskelind berättade att radiokanalen har 25 medarbetare som skall bevaka 10 kommuner i Västmanland. Från klockan 06 till 17.35 sänder kanalen varje vardag men under helgerna sänder man bara nyheter. P4 Västmanlands programutbud handlar om stort och smått där nyheter och politik har en viktig plats. Men även nöje, kultur, vardagshändelser, lokal musik, trafikrapporter och väder ingår i sändningarna. P4 är också en kris- och beredskapskanal som ständigt kan förse allmänheten med viktig information.

Lasse Eskelind fick flera frågor bland annat om hur musiken väljs ut. Varje dag skall minst 40 procent av musiken vara svenska artister som antingen sjunger på svenska eller något annat språk.

Även den lokala anknytningen är viktig där minst tre artister dagligen skall vara från Västmanland. Några av PRO-medlemmarna hade önskemål om att Radio Västmanland skulle satsa mer på musik för äldre. Där informerade Lasse Eskelind om P4 Plus som är en digital radiokanal som sänder dygnet runt alla dagar i veckan. Genom att ladda ned P4 Plus-appen antingen direkt i mobilen eller på surfplattan kan man lyssna på musik från olika årtionden.

Besöket gav en intressant inblick i Radio Västmanlands verksamhet och hur de strukturerade sitt radioinnehåll för att betjäna de lokala lyssnarna.

Text o foto: Gerd Olsson