Förening Rönnby

Våravslutning 31 maj 2023

Våravslutning Ingvar Graflund, gitarr, Maud Falk dragspel och Ira Krits durspel

Våravslutning för Rönnbys pensionärer

På maj månads sista dag avslutade PRO Rönnby vårens program med tipspromenad, allsång och varm korv. I det varma och soliga vädret hade ett drygt 50-tal medlemmar samlats på garagetaket.

En tipspromenad väntade runt de tolv höghusen. Totalt skulle tolv frågor med tre svarsalternativ besvaras, vilket var en intellektuell utmaning. Många av frågorna handlade om den egna staden Västerås. Bland annat skulle man gissa höjden på Västerås Domkyrkas torn samt när ASEA (nuvarande ABB) startade. Även kunskap om människokroppens största organ och vilka födoämnen som är mest proteinrika krävdes. Det var uppenbart att deltagarna behövde gräva djupt i minnet och utmana sina kunskaper för att kunna fylla i tipsformuläret.

Därefter bjöds det på förtäring, vilket var välbehövligt efter tipspromenaden. PRO Rönnbys egna medlemmar Kaj Rönn och Margareta Enstedt ansvarade för maten och stod beredda när pensionärerna köade för att få varm korv med bröd, kaffe och dryck.

Efter maten fortsatte festligheterna med allsång, ledd av föreningens ordförande Ingvar Graflund, som spelade gitarr. Till sin hjälp hade han Maud Falk på dragspel och Ira Kits på durspel. Pensionärerna stämde upp i kända slagdängor som Anita Lindbloms ”Sån´t är livet” och Cacka Israelssons ”Gamle Svarten”. Som avslutning sjöng medlemmarna den klassiska sången ”I Sommarens soliga dagar”, som många kände igen från skoltiden. Våravslutningen var en minnesvärd tillställning, där medlemmarna fick både motion, kunskapsutmaningar och gemenskap.

Text o foto: Gerd Olsson