Förening Rönnby

Julavslutning 1 december 2022

PRO Rönnby avslutade året med julbord

Skulle det bli ett julbord eller inte. Det var frågan när 70-talet pensionärer från PRO Rönnby stod i det gråkalla vädret den 1 december och väntade på de två försenade bussarna som skulle ta dem till Petterssons på Utvreta utanför Dingtuna. Men efter en knapp halvtimmes försening så bar det äntligen iväg. När vi väl kom fram och kom in i värmen så stod de dignande julborden och väntade på oss i det gamla stallet på Utvreta Gård som idag är omgjord till restaurang/festlokal.

Att äta julbord är i stort sett den enda traditionsmåltiden som svenskarna äter. Maten på det klassiska julbordet har ofta anor långt tillbaka i tiden. Till exempel julskinkan åt vi redan på 1600-talet men då var det mest de högre stånden som hade råd att äta den. Idag visar undersökningar att nio av tio svenskar anser att julskinkan är det absolut viktigaste på julbordet.

Här på Utvreta stod flera olika uppdukade bord bland annat ett med olika sill och fiskrätter, ett annat med hemgjorda och närproducerade rätter av kallskuret där kött från både vildsvin och älg fanns representerat. På ytterligare ett bord kunde man välja bland de traditionella varmrätterna. Ett flertal ost- och kexsorter tillsammans med olika marmelader hörde även det till julbordet. På dessertbordet fanns både hemmagjord ostkaka och hembakade småkakor tillsammans med kaffe/te.

Under julmiddagen bjöds på underhållning av vår ordförande Ingvar Graflund, hans hustru Elisabeth Lindell samt systrarna Majlis Wretholm och Vivi-Anne Nordmark som stämde upp med välkända julsånger.

PRO Rönnby avslutade besöket med att tacka personalen på Utvreta för ett härligt julbord. Och som en extra överraskning erbjöds vår förening från en av de anställda som är engagerad i VSK Dambandy att få fribiljetter till en av deras matcher i vinter, vilket tacksamt togs emot med applåder.

Text o foto: Gerd Olsson