Förening Rönnby

Årsmöte 21 februari 2024

Oviss framtid för PRO Rönnby

På Mötesplats Rönnby hade 72 personer samlats för att delta i PRO Rönnbys årsmöte den 21 februari. I den fullsatta lokalen hälsade ordförande Ingvar Graflund alla medlemmar välkomna till mötet. Inledningsvis hölls en parentation över de medlemmar som inte längre är med oss här i livet.

Till mötesordförande valdes Eva Lena Trondset, som är studieorganisatör i PRO Västmanland samt ordförande i PRO Fagersta. Samtliga årsmöteshandlingar gicks igenom och godkändes av medlemmarna som därmed beviljade styrelsen ansvarsfrihet för det gångna året.

De som sitter kvar i styrelsen är Ingvar Graflund som fick förnyat förtroende som ordförande två år till samt Gerd Olsson som har ett år kvar som sekreterare. Ny som suppleant invaldes Ann Angelini på ett år.

PRO Rönnby har som många andra i föreningslivet problem att hitta funktionärer som vill ställa upp och arbeta i en styrelse. Framför allt har valberedningen haft svårt att få någon att ta sig an kassörsrollen.

Då PRO Rönnby inte har någon kassör ställdes de närvarande medlemmarna för fullbordat faktum om de vill att föreningen skall finnas kvar. Med ett rungande ja var alla överens om att PRO Rönnby skall finnas kvar i en eller annan form. Därmed ställdes frågan om de tyckte att vi kunde gå ihop med någon annan PRO-förening i Västerås och på den frågan svarade man ja. Det innebär att för PRO Rönnbys styrelse krävs mer arbete för att hitta lösningar.

Efter årsmötesförhandlingarna njöt deltagarna av en välbehövlig kaffepaus med smörgåstårta serverad av köksansvariga IngBritt Eriksson och Margareta Enstedt.

Sedan var det dags för underhållning där dalkullan Marit Ädel från Säter men med rötterna från Äppelbo berättade om sin bakgrund på klingande dalmål. Med sången ”Musik ska byggas utav glädje” blev stämningen i lokalen lite mer uppsluppen. Mer fart blev det när Marit Ädel bad oss sjunga med i ett potpurri av svenska klassiker där sången ”Bättre och bättre dag för dag” var passande för oss alla.

Eva Lena Trondset informerade om att distriktet fått pengar ur Allmänna Arvsfonden för att främja digital träning för alla pensionärer i Västmanland. Projektet kommer att pågå i tre år och involverade pensionärsorganisationer är SKPF-pensionärerna, PRO samt SPF Seniorerna.

Innan det var dags att gå hem avslutades det med en lottdragning som alltid ger en extra touch av spänning och glädje där vissa hade turen att gå hem med en vinst. Ett stort tack riktades till våra skrivtolkar för deras viktiga bidrag till att göra mötet tillgängligt för alla. Det är viktigt att alla känner sig inkluderade och delaktiga.

Text o foto: Gerd Olsson