Förening Rönnby

Trivselträff 19 oktober 2022

Allsång populärt hos PRO Rönnbys pensionärer

När allsång stod på programmet var det många av PRO Rönnbys medlemmar som hade slutit upp på Trivselträffen den 19 oktober 2022. Musiken stod Björksta Duon för och här bjöd Björn på sång och gitarr och Uno hade hand om dragspelet. Publiken stämde in i gamla örhängen som ”Mjölnarens Iréne” som på 50-talet var mycket populär och då sjöngs av Thory Bernhards till Thore Svaneruds orkester. Men också 60-talet var representerat då med låten ”Jag hade en gång en båt” av Cornelis Vreeswijk. Och vad är en allsångsträff utan Evert Taube här stämde vi i och sjöng den gamla slagdängan Rosa på bal. Stämningen var god och Björksta Duons uppträdande möttes av många applåder. En liten paus i allt sjungande lades in för kaffe och smörgås. Men innan allsången hade också avhandlats en del formalia eftersom det årliga Höstmötet hölls samma dag. Som brukligt inleddes mötet med Dagens Dikt som hette Oktoberljus och lästes av Elisabeth Hammerin Eriksson. En dikt som handlade om hösten som nu har svept in över Sverige.

Föreningens kassör Gunilla Jäderberg redogjorde för nästa års budget samt informerade om PRO Rönnbys kommande verksamhetsplan som bland annat omfattar trivselträffar, resor, studiecirklar där bingo, matlagning, målning och körsång står på programmet. Men även hälsa och friskvård såsom promenader, boule och PRO:s Nationella friluftsdag finns med. PRO Rönnby är också mån om att få in idéer och önskemål på olika aktiviteter från medlemmarna så att verksamheten kan växa så att alla kan få något som de är nöjda med.

Medlemmarna påmindes också om Julavslutningen den 1 december där det nu endast är ett fåtal platser kvar för att få ta del av det stundande julbordet.

Mötet avslutades med sedvanlig lottdragning samt ett tack till våra skrivtolkar.

Text o foto: Gerd Olsson