Förening Rönnby

Trivselträff 16 november 2022

Rock´n Roll poppis hos PRO Rönnby

Med ett inledande glöggmingel firade PRO Rönnby höstens sista Trivselträff den 16 november. Marianne Dahlin och Birgitta Sten såg till att alla fick alkoholfri glögg och pepparkakor innan de gick in i samlingssalen. Stämningen var uppsluppen och förväntningarna var stora på den väntande underhållningen där 50- och 60-talsmusik stod på programmet. Att rock´n roll musik lockar bevisas av att det var fler än vanligt som hade valt att komma till träffen. Det var i stort sett fullsatt vid borden.

Innan själva musiken drog igång berättade ordförande Ingvar Graflund att PRO:s medlemmar bjudits in av Tennisklubben Aros för att testa på tennis. Kampanjen som heter ”Tennis på studs” bjuder in 65-plussare till att gratis prova på tennis under tre fredagar i november på Bellevue. Det är en enklare form av tennis som kan passa nybörjare där man spelar dubbeltennis på en mindre bana och då med en mjuk boll. Därefter fick vi lyssna till den passande dikten Novembermörker, som lästes upp av Elisabeth Hammerin Eriksson.

Med den gamla godingen ”I can´t stop loving you”, som toppade den amerikanska Billboard-listan under fem veckor i juni 1962 med Ray Charles, inledde Gary D Pearson musikunderhållningen. Gary, som bor i Vintrosa utanför Örebro, berättade att han har sina rötter i Tottenham i norra London och inte helt oväntat är han ett fan av fotbollslaget Tottenham, där svensken Dejan Kulusevski för närvarande spelar. Gary fortsatte sedan med Elvislåten Teddy Bear och publiken klappade med i takt med musiken. Mellan låtarna berättade Gary små trevliga anekdoter och roliga historier från flera av sina andra uppträdanden. I slutet hedrade Gary den nyss bortgångne svenske artisten Claes-Göran Hederström genom låten ”Det börjar verka kärlek banne mig” och publiken sjöng mer än gärna med.

Därpå serverades det kaffe och smörgås som Margareta Enstedt och IngBritt Eriksson hade fixat åt alla medlemmar. Som traditionen bjuder så avslutades mötet med lotteridragning och ett tack till våra skrivtolkar.

Text o foto: Gerd Olsson