Förening Rönnby

Thord Åhman

Rapport från våra Trivselträffar - texter skickade till VLT

Välbesökt årsmöte hos PRO Rönnby

I ett fullsatt Mötesplats Rönnby genomförde PRO Rönnby sitt årsmöte den 22 februari. Totalt hade 74 personer kommit till mötet och ordförande Ingvar Graflund hälsade alla välkomna.

Som brukligt är höll Ingvar parentation över de medlemmar som lämnat jordelivet under året.

Till mötesordförande valdes Inger Persson, som är ordförande för PRO Västmanland. Samtliga årsmöteshandlingar gicks igenom och godkändes av medlemmarna som också beviljade styrelsen ansvarsfrihet för det gångna året. Till ny styrelse för PRO Rönnby valdes för 2023 Ingvar Graflund (ordförande), Gunbritt Österlund (kassör) och Gerd Olsson (sekreterare).

Inger Persson informerade om att under pandemin sjönk medlemsantalet inom PRO men är nu på väg upp igen. Hon berättade också att sju distrikt har bildat PRO Mitt Sverige. I denna konstellation ingår PRO-distrikten för Uppsala Län, Örebro LTän, Dalarna, Värmland, Gävleborg, Södermanland och Västmanland. Denna grupp skall utbyta erfarenheter och driva frågor gemensamt. Bland annat planerar PRO Mitt Sverige för en stor fest den 16 augusti 2023 i Säterdalen – sponsorer är vidtalade och mer information kommer senare. En förhoppning är att engagera orkestern BAO med Benny Andersson.

Inger berättade också att PRO tillsammans med andra pensionärsföreningar som SKPF och SPF sökt medel på 2,4 miljoner kronor hos Allmänna Arvsfonden för att kunna få igång en digital utbildning för pensionärer.

PRO som organisation koncentrerar sitt arbete på följande områden: Pensionerna, Äldreomsorgen, Sjukvården, Bostadspolitiken och Bedrägerier mot äldre.

Inger påpekade också att som PRO-medlem har man tillgång till gratis konsumentrådgivning.

Vid slutet av mötet avtackades Gunilla Jäderberg, Margareta Gustafsson och Kaj Rönn för sitt styrelsearbete inom föreningen med presentkort och blombukett.

Under kaffepausen underhöll Leif Åhman med kända melodier. Stämningen var uppsluppen och flera av medlemmarna sjöng med i sångerna. Mötet avslutades med lottdragning där många fick gå hem med varsitt kaffepaket eller ett presentkort.

Text o foto: Gerd Olsson