Förening Ösmo

Medlemsträff 2023-10-18

Eva Anderson hälsade alla välkomna och började med att förklara en ändring avseende dagens lotteri. För att alla ska få en chans att köpa lotter och ingen bli utan, säljer vi lotter från ring i stället för de 54 lotteriskedar vi brukar använda och vinnaren får själv välja vinst denna gång.

Det var 31 medlemmar som deltog i skördeträffen denna soliga dag då trädens löv börjar anta höstfärger.

Monica Hansson sålde slut på sina skördelotter.

Lotterivinsterna omfattade daliaknölar, blommor, svamp, saft, frukt, sylt, marmelad, inlagd gurka, lemon curd med mera som medlemmarna skördat eller köpt och skänkt till PRO.

Gunnel Svennberg tog först betalt av deltagarna och fortsatte sedan med att berätta att det ekonomiska läget för PRO Ösmo är positivt just nu. Hon har börjat med budget för 2024, vilken sannolikt kommer att bli en nollbudget. Generellt är det ekonomiska läget oklart och det går inte att förutse prisutvecklingen.

Vi har tecknat nytt el-avtal med Vattenfall med rörligt pris från 1 januari 2024. Tidigare hade vi Kraftringen, som enbart godkände spotpriser, vilka var lägre nattetid än dagtid. Men eftersom vi har vår verksamhet under dagtid har vi ingen nytta av det.

Nynäshamns Bostäder kommer att bekosta ny takbelysning på övervåningen. Arbetet börjar så fort man hittat en entreprenör som utför arbetet.

Från den 6 augusti 2023 har el-förbrukningen oförklarligt fördubblats dygnet runt. PRO har samma verksamhet som tidigare och har således inte påverkat förbrukningen. Nynäshamns Bostäder har inte hittat orsaken. Ellevio kontaktades och tycker att det hela verkar konstigt men kan inte ge någon förklaring. Vi kommer att upprätthålla kontakten med Nynäshamns Bostäder i detta ärende.

Eva fortsatte med att efterlysa två parkeringslappar. Hon bad alla kolla i sina bilar om någon lapp fanns där.

Eva redogjorde för planerade aktiviteter:

2023-10-21 kaffekalas i PRO-lokalen dit alla är välkomna

2023-10-24 cirkelledarträff

2023-10-27 trivselkväll (räkor, bröd, smör, ost, egen dryck medtages)

2023-11-15 medlemsträff, budget samt Bertil Oskarsson föredrag

När Ulla och Gunnel städade arkivet i somras blev det pärmar över. Det går bra att ta dessa.

Vi har för närvarande tre grupper, köksgrupp, resegrupp och tipspromenadgrupp. Det finns andra områden som kan vara lämpliga, exempelvis trivselgrupp. Vi tar emot förslag.

Anna-Lena Andersson, resegruppen, informerade om kultur och resor:

-Åberg Museum 2023-11-14, kl 9.44 tåg Ösmo, inträde 120 kr, lunch 120 kr, om fler än 10 anmält sig måste man boka bord i förväg.

-Julbordsresa 2023-11-28/29, 26 anmälda från Ösmo. PRO Nynäshamn fick ställa in pga otillräckligt antal deltagare – de är välkomna att resa med PRO Ösmo.

-Änglagård 2024-03-24, 50 har anmält intresse, kostnad cirka 800-900 kr

Kerstin Modin har rensat och lämnat in resterande av våra loppissaker till Skyddsvärnets secondhand-butik i Nynäshamn samt kunnat konstatera att det blivit sålt. Denna butik kommer att stänga i Nynäshamn den 30 november 2023.

Varning – telefonbedrägeri! En av medlemmarna tog till orda och berättade vad hon råkat ut för. Hon blev kontaktad per telefon av Telia, som sade att hon hade beställt tre mobiler för 40.000 kronor. Pengarna skulle dras från hennes konto på Handelsbanken men de kunde hjälpa henne så att hon inte behövde betala dessa 40.000. Hon blev hänvisad till ett annat telefonnummer till Handelsbanken och fick en kod hon skulle uppge. Det var en mycket trevlig person som svarade på numret. De pratade nästan 1,5 timme. Under samtalets gång undrade hen om hon hade smycken hemma, vilket medlemmen bejakade. Då tyckte hen att hon skulle förvara dem i ett bankfack. Det kunde hen hjälpa henne med men hen skulle bara kolla om det fanns något ledigt. Så dröjde hen en stund, kom tillbaka och sade att det fanns ett bankfack ledigt men hon var tvungen att lämna in smyckena redan ikväll men det fick bara vara guldsmycken. Hon kunde ju riskera att få inbrott. Hon skulle lägga sina smycken i en ask och stoppa den i en plastpåse. Hen skulle kontakta ett försäkringsbolag som skulle komma och hämta plastpåsen. Medlemmen gjorde som hen sagt och efter en stund kom det en kille och hämtade påsen.

Sedan ringde hon sin son för att berätta. Hon hade bara börjat prata med honom när han avbröt henne direkt och sade att hon blivit lurad och skulle ringa polisen omgående, vilket hon gjorde. Det kom tre poliser hem till henne.

Hon har nu blivit av med sina guldsmycken, är ledsen men säger att hon måste leva vidare med det.

Till slut genomfördes lottdragning och lyckliga val genomfördes. Vera sålde sina skraplotter.

Köksgruppen hade gjort äggmackor med ansjovis vid sidan om så var och en fick ta efter smak - det var väldigt gott med en kopp kaffe till och kaka på det.

Eva avslutade med att tacka alla som kommit.

Text och foto Ulla Laiho