Förening Ösmo

Medlemsträff 2023-05-10

Vårtallrik 2023-05-10

Gunnel Svennberg prickade av de 33 medlemmarna som tagit sig till Träffpunkten i det vackra vädret.

Jag tog en vända till köket där Kerstin och Sten Tinggren förberedde serveringen av årets vårtallrik, en vacker och god landgång. Specialönskemål tillgodosågs också – en var utan bröd.

Eva Anderson hälsade medlemmarna välkomna. Hon inledde med att berätta om rutinerna med de fem parkeringskort vi fått av Nynäshamnsbostäder för att slippa betala parkeringsavgift vid besök i vår lokal. En lista är uppsatt på anslagstavlan i entrén där man skriver sitt namn och vilket kortnummer man lånat. Man noterar sedan på samma lista när man lämnat tillbaka det.

På lördag den 13 maj deltar vi i loppis på hembygdsgården vid Nyble. Fler får gärna hjälpa till och framför allt ta med familj och vänner och kom och handla och köp skraplotter.

Hon påminde om våffeldagarna i Sockenstugan den 15 och 16 juli då vi serverar. Samma sak där – ta med familj och vänner och njut av miljö, våfflor och förhoppningsvis vackert väder.

Vi byter kod på dörr och ”knappar” 2023-05-19 – vi kommer att informera ”behöriga”, till exempel styrelsen, köksgruppen, cirkelledare med flera. Cirkelledarna får inte lämna koden till cirkeldeltagare utan ska själva öppna och stänga dörren.

Per Wikström berättade att han håller på att starta upp Facebook, vilket beslutades om på senaste styrelsemötet. Han hoppas komma igång efter sommaruppehållet. Det går trögt med att få medlemmar till Gubb-gruppen. Boulen är igång i Ösmo centrum och fler är välkomna att delta, pröva på eller vara publik.

Barbro Jonsson informerade om den resegrupp som bildats. Det är tre från PRO Ösmo och tre från PRO Nynäshamn som ingår. Utöver Barbro representeras Ösmo av Inga-Britt Brage och Ajno Allstrin. Från Nynäshamn är hittills klart att Anna-Lena Lundén och Solveig Lundstedt ingår. Vem den tredje från Nynäshamn blir är inte klart ännu. Gruppen beräknar komma igång med gemensamma projekt 2024. Målsättningen är att ha intressanta, enkla resor och till bra pris för att vara attraktiva för så många som möjligt. Redan nu kan vi delta i de resor som PRO Nynäshamn arrangerar.

Inga-Britt Brage informerade kort om diskussioner med Nynäshamnsbostäder om belysningen i lokalen och att man planerat att åtgärda övervåningen.

Eva avslutade med påminnelser. Kom ihåg lämna tillbaka parkeringslapp och notera detta på listan! Vi saknar lapp nummer 2 och hon bad att vi skulle kontrollera om vi glömt den i bilen. Nästa medlemsträff är 2023-08-23 kl 14 och vi tar gärna emot förslag på resor och aktiviteter ni vill ha. Eva tackade slutligen köksgruppen för god vårtallrik och sekreteraren för hennes arbete med bilder och rapporter med blommor.

Text och bild Ulla Laiho