Förening Ösmo

Ösmo skördemarknad 2023

År 2022 var startskott för treåriga projektet ”VÄXTKRAFT på LANDSBYGDEN”. Fokus ligger på närproducerat från lokala och regionala producenter, som kan sälja eller marknadsföra sina produkter på skördemarknaden, som hålls i Ösmo centrum. Redan första året var en succé med 1000 besökare. Men det har gällt att få fler att hitta till Ösmo. En annonsering har i år bland annat skett i Nynäshamns Postens tidning och på deras hemsida.

Liksom förra året samordnade Birgitta Carlsson, LRF Ösmo-Sorunda lokalförening, det administrativa arbetet, som har varit omfattande. Tillsammans med sin man driver hon egen verksamhet på Kängsta Naturbruk, med bland annat betesdjur och växtodling. Förutom produkter från den egna gården säljs produkter från producenter i närheten i den egna Gårdsbutiken, till exempel must från Kängsta Musteri

Birgitta har ansvarat för att olika tillstånd för att få arrangera marknaden godkändes, bland annat av polisen och Nynäshamns kommun. I år var det ännu fler som besökte marknaden, uppskattningsvis 2000, och alla tillgängliga parkeringsplatser var utnyttjade. En nyhet var att polisen krävde att vi skulle ha tio funktionärer på plats för att kontrollera säkerheten detta mot bakgrund av inträffade upplopp och annat som skett runt om i Sverige. Gula västar med projektets logotype bars av dessa funktionärer. PRO använde sina egna gula västar. Vera hittar man i alla sammanhang där det går att sälja skraplotter och självklart fanns hon på plats med sin lottväska på magen.

Birgitta hade ordnat bidrag från Stockholmsbygd Leader och projektet heter ”VÄXTKRAFT på LANDSBYGDEN”.

Ett villkor för bidraget är att alla som deltar måste använda Växtkraft-logan i kombination med EU-logotyp och med Leader Stokholmsbygds logotyp på reklam och annan dokumentation om Skördemötet.

Nibble och Säby gårdar visar upp logotyperna på tältet. De som driver dessa gårdar heter Linda och Thomas Gustavsson. De har ett blandat jordbruk med spannmål, vall, och köttdjur.

Under tiden folket gick runt bland alla försäljningsställen underhöll Häggis med musik. Nynäshamns kommun upplåter platsen på Ösmo torg för en matmarknad en gång om året i tre år för att stödja den lokala livsmedelsproduktionen samt att locka folk till centrumtorget och för att marknaden/projektet samverkar med så många föreningar.

Efterfrågan på ved under 2023 verkar bli stor så för att vara säker på att få bra ved till hösten är rekommendationen att vara tidigt ute. Tillgången har minskat på skogsråvaror bland annat på grund av att barkborren förökat sig. Torrt och varmt väder har gynnat granbarkborrarna och denna lilla insekt har därför varit i fokus de senaste åren.

Att redan från början ha en stomme till höstens och julens kransar underlättar. Det är Maria Nyström från företaget FAME Trädgård som säljer dessa.

Ända från Österhaninge hade Gårdsmejeriet Sanda kommit med sina ostar. Man fick ett smakprov före beslut vilken ost man skulle köpa. Även Gålö Mejeri sålde ostar.

Nynäs gård ligger nära Nynäshamn och bedriver också naturbruk, som Kängsta Naturbruk. Mot bakgrund av de globala klimat- och miljöproblem, som storskalig och avlägsen livsmedelsproduktion med nödvändiga transporter innebär, blir det allt viktigare att ha en lokal eller närodlad livsmedelsproduktion. Det är även viktigt att ha beredskap för orostider så att de gröna näringarna, bönderna och livsmedelsproducenterna får bra förutsättningar att fortsätta utvecklas.

Trädgårdsamatörerna visade och sålde medlemmarnas växter, som de odlat i sina trädgårdar. De har tidigare år ideellt hjälp till att återställa vissa områden i Göstas trädgård i Nynäshamn. Aga-garden fanns också på plats och sålde växter, tomater, paprika och annat gott. Förutom att ge skydd och föda till otaliga insekter och andra djur bidrar även en odlad trädgård till att minska växthusgaserna.

Ösmo GIF Fotboll var en av arrangörerna. Här visar man ett bra exempel bredvid kiosken för korvförsäljning på glädje, respekt, långsiktighet och engagemang med kommande generations fotbollsspelare

Här sålde Roce-Marie och Monica H kaffe med bröd, som Gunnel stått hemma och bakat. Vi fick ett fint överskott i kassan. Även PRO Ösmo har visat EU- och Leader Stockholmslogotyper i sin reklam för evenemanget, vilket man kan ana på skylten vid deras bord.

Vid Ösmo Villaägarförenings, en av medarrangörerna, bord stod Otto till hälften utanför bild och delade ut information om föreningen. Han tillhörde de tio som såg till att ordning rådde. Detta är bara ett axplock av företag och föreningar som var representerade på Skördemarknaden.

Foto: Gunnel Svennberg

Text: Ulla Laiho