Förening Ösmo

Loppis på Hembygdsgården den13 maj

Lördagen 13 maj var det LOPPIS vid Ösmo Hembygdsgille. Tidigt på lördag morgon samlades en tapper skara i PRO-lokalen för att lasta färdigpackade kartonger med loppisgrejer som Inga-Britt och Sylvia förberett. Kartongerna transporterades av bland andra Charlotte Östring till hembygdsgården där föremålen plockades upp.

Nu fick vi visa upp våra nya reflexvästar med PRO Ösmo-logotypen. Snygg från alla håll. Vi hade hyrt två bord där vi placerade loppisföremålen. Vi hade mycket nyttoföremål med oss – sådant som passar att komplettera det man redan har hemma.

Våra västar syntes åt vilket håll man än tittade. Vädret var underbart och himlen var blå – perfekta förutsättningar att hålla till utomhus. Vera kompletterade loppisförsäljning med att sälja skraplotter till kunder, som besökte våra bord.

Man såg klart den miljömedvetna trenden med att ta tillvara och återanvända saker. Hos övriga deltagare kunde man se kläder, stövlar, ledsna leksaker som längtar efter att bli kramad av en ny ägare, pysselsaker.

Här är en del av vårt bord. Så mycket blomvaser! Karaffernas form med en kvist i kan bli ett mycket tilltalande stilleben – särskilt nu på våren med nyutslagna blommor på fruktträdskvistar och prydnadsbuskar. Nu är vi inne på min avdelning. Finns ingenting som jag inte kan placera en växt i.

Hälften av allt som transporterades till hembygdsgården såldes – ett strålande resultat! Så duktiga våra medlemmar är som arbetat så hårt med loppisen. Vi säger tack till Inga-Britt Brage, Sylvia Eriksson som packat allt, Charlotte Östring som transporterade kartongerna, Vera Magnusson som sålde skraplotter, Gunnel Svennberg, Kerstin Modin, Aina Svensson, Barbro Jonsson, Eva Anderson, Sylvia Eriksson Elf, Ingrid Gafvelin och Annelie Dahlin som tog hand om loppisen och sålde sakerna.

Foto Barbro Jonsson och Gunnel Svennberg

Text Ulla Laiho