Förening Ösmo

Julbord 2023 i vår lokal.

Förberedelserna började redan den 21 november, då några medlemmar julpyntade lokalen.

Dagarna innan hade Inga-Britt Brage vikt servetter och Kerstin Modin gjort i ordning borden med vita dukar, juldukar och juldekorationer. Gunnel Svennberg hade lämnat in dagens högvinst, ICA-korgen, samt namnlotterna för dragning av vinnaren. Hon hade även ordnat extra julklappar ifall någon glömt och ville köpa en - ”vill man få en julklapp måste man ge en”. Nu väntade lokalen på gästerna som skulle komma vid 14-tiden.

Anmälningslistan låg på välkomstbordet där Eva Anderson tog emot betalning för julbordet. Det var cirka 45 medlemmar som kom. Medlemmarna försåg sig med glögg, russin, mandel och pepparkakor.

Eva hälsade välkommen när alla tagit plats vid borden.

Hon inledde med att gratulera och utbringa ett fyrfaldigt leve för Esther Callmer, som fyller 100 år om några dagar och gratulerade henne med blommor. Esther är född i Markaryd och bor nu i Sorunda.

Min vana trogen följde jag de goda dofterna som ledde mig till köket. Kockar till julmaten var Kerstin och Sten Tinggren och Eva Anderson, som har gjort Janssons frestelse. Sten lade sista handen vid de kokta äggen.

Kerstin förberedde platsen för de olika sillarna. I den rostfria formen är tre frysklampar placerade så att sillen hålls kall. Egenhändigt sydda etiketter visar vilka sorters sill som serveras. Den inlagda sillen är en favorit som Kerstin återupptäckt efter trettio år.

Det var självservering och julmaten dukades upp på bord i vårt vävstolsrum, där vävstolarna fått tränga ihop sig.

Utrymmet var precis lagom till rundvandring runt bordet medan man fyllde sin tallrik. Rätterna som varmhölls, som Jansson, prinskorv, köttbullar, brun- och rödkål, var placerade mot väggen, så att plattor och mikron kunde anslutas till el-urtagen.

I år var det ris á la Malta med saftsås och inlagda mandariner i sockerlag till efterrätt.

Dryck ingick. Apotekarnas julmust i små flaskor var ett av alternativen. Men det var nästan omöjligt att skruva av korken. Producenten är medveten om problemet och man ska försöka rätta till det och varnar samtidigt för att använda verktyg eller andra metoder för att få upp korken. De menar att det kan vara en bra tumregel att ha med sig – kan man inte öppna flaskan med bara händerna ska man inte heller ge sig på några alternativa metoder.

Kaffe med supergod mjuk kaka serverades efter maten. Vera Magnusson passade på att sälja sina skraplotter.

Utanför fönstren övergick de ljusa timmarna till skymningsljus medan alla åt, drack och sjöng under Häggis ackompanjemang.

Lars ”Häggis” Häggström underhöll också med sång och musik. Han hade köpt en ny trubadurpall, skön att sitta på utan att få ont i ryggen. Den gick att fälla ihop och var lätt att transportera.

Han hyllade klockarna med en omdöpt låt tillägnad Kerstin T, ”Vi åt och drack så allihopa sprack” och ”Kockens blues” nykomponerad för dagen till Stens ära.

På borden fanns ett blad med några julsånger vi kunde sjunga med i. En av sångerna var ”Luciasången” och vår egen Lucia, Gunnel, skred genom lokalen.

Den efterlängtade Jultomten, Christer Nilsson, kom också och delade ut julklapparna till alla snälla barn. Han fick hjälp av tomtenisse Kerstin M.

Barbro Jonsson, resegruppen, uppmärksammade medlemmarna på att nu finns en slutgiltig anmälningslista uppsatt på anslagstavlan för resan till kulturevenemanget 24 mars 2024 på Oscarsteatern i Stockholm, ”Änglagård

Eva påminde om att julmarknaden på torget i Ösmo centrum är på lördag 16 december kl 11-15 och att årsmötet är den 21 februari kl 14. Hon tackade även Kerstin och Sten för den goda julmaten och önskade dem välkomna tillbaka nästa år.

Eva avslutade mötet, gratulera vinnare till korgen och önska alla GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR.

Text och foto: Ulla Laiho