Förening Ösmo

Medlemsträff 2023-08-23

Medlemsträff 2023-08-23, förtätning Ösmo

Kön till Gunnel, som tog emot betalning för dagens förtäring, sträckte sig långt utanför lokalen då höstens första medlemsträff inleddes. Det var 42 medlemmar som kommit för att få veta mer om Ösmos framtid och hur det är tänkt att orten ska förtätas med bostäder för ytterligare tiotusen människor. En kort sammanställning delades ut så att medlemmarna kunde sätta sig in i hur Nynäshamns kommun tänkt att det ska bli.

Per Johannisson, ordförande i Villaägarföreningen, var dagens gäst. Han berättade att vi som bor i Ösmo tidigt ville framföra våra synpunkter till Nynäshamns kommun om förtätningen. År 2019 startade Villaföreningen samverkansgruppen ”Framtid Ösmo 2030” med föreningar däribland PRO Ösmo, vilken tog fram ett förslag. I stora drag gick förslaget ut på

• Att en ny skola bör ingå i centrala och södra Ösmo, i nära anslutning till Ösmo IP.
  • Att kommunala/kommersiella lokaler (simhall) kan utgöra ett alternativ istället för kvarterstyper norr om Nyblevägen vid Ösmo IP, för att minska ner bullerstörningar från fritidsområdet.
  • Att samhällsviktiga funktioner bör prioriteras i etapp 1 för att möjliggöra utvecklingen av en modern blandad trädgårdsstad och för att förbereda för mer bostäder i kommande etapper samt tillgodose samhällsviktiga verksamheter och tjänster.
  • Att ett ”Hälsocenter”, uppbyggt kring äldreomsorg och -service bör placeras centralt vid Hallängen.

Att ett fritidscenter som bygger på nuvarande aktiviteter vid Ösmo IP är en framgångsfaktor

Per Johannisson, Ulla Laiho (fotograf), Otto Svedenblad och Tony Kullman överlämnade förslaget till Harry Bouveng (längst till höger), som då var kommunstyrelsens ordförande i Nynäshamns kommun. Detta var ett unikt initiativ till samarbete som inte tillämpats tidigare

Kommunen startar med fem etapper och nu är etapp 1 ute på remiss. Per uppmärksammade oss på att plankartan är det juridiska dokument som gäller och som kommunens planbeskrivning hänvisar till. Plankartan har gjorts av företaget Titania, som i maj 2020 tilldelades rollen som ankarbyggaktör i utvecklingen av centrala och södra Ösmo.

I planbeskrivningen står om byggnationen: ny låg och tät blandad bebyggelse i kvartersstruktur bildar ramen för den småskaliga stadskaraktären. Bebyggelsen ska inte överstiga fyra våningar plus inredd vind. Av plankartan, det juridiska dokumentet, kan man se att husen har höjder på upp till 21 meter i nockhöjd närmast centrum och 18,5 bland annat längs Nyblevägen men förklarande referenshöjd för 0-nivå saknas. Medlemmarna kunde följa det han sade på det underlag de fått.

Han konstaterade vidare att mycket saknas i det underlag kommunen presenterat. Även i den dagvattenutredning som genomförts konstaterar utredaren många brister som behöver åtgärdas före byggstart. Det är exempelvis nödvändigt att genomföra ytterligare undersökningar för resten av projektområdet för att förstå markförhållandena och grundvattennivån före byggstart för att undvika risker.

Per berättade att Titania köpt huset där Priskrossaren och Apoteket finns och avtalen är uppsagda. Priskrossaren har lagt ned verksamheten och Apoteket letar nya lokaler. Per vill att PRO Ösmo skriver ett eget svar på remissen, som Villaföreningen får ta del av för att inkludera i sitt svar till kommunen. Mycket mer diskuterades under medlemsträffen än detta axplock.

Efter Pers intressanta och tankeväckande information tackade Eva Anderson med att överräcka en blomstergrupp.

Slutligen informerade Eva samtidigt som köksgruppens goda smörgåsar serverades till kaffet att

• gå-fotbollen har startat på onsdagar.

kaffekalas för alla (även icke medlemmar) är planerat till den 2023-10-21. Vi behöver fler som hjälper till bland annat att baka.

• Cirkelledarträff hålls 2023-10-24, soppa med smörgås serveras.
  • Styrelsen ska godkänna resor pga försäkringen.
  • Afternoon tea var populärt och vi återkommer.
  • Vi slutar med vår loppis. Det är mycket arbete men den ekonomiska behållningen är liten. Kvarvarande föremål säljs eller skänks bort.
  • Den förändrade rutinen vid vinstutdelning diskuterades. Medlemsträffen vill inte gå tillbaka till den gamla rutinen utan vill behålla den nya.
  • Vi ska träffa Nynäshamns Bostäder för att diskutera belysning.

Barbro Jonsson sade att julbordsresa 28-29 november är bokad och att Inga-Britt Brage är ansvarig. Den nya resegruppen har möte i september. Hon vill få förslag om önskemål.

Anna Möllerfelt startar en ny cirkel ”Vem var han – vem var hon” och vill ha intresseanmälningar, per telefon går bra.

Vera efterlyste någon som kan ta över försäljningen av skraplotterna.

Eva avslutade träffen med lotteridragning och utdelning av vinster enligt den nya rutinen.

Text och bild Ulla Laiho