Förening Ösmo

Medlemsträff 2023-04-19

Eva Anderson hälsade de 28 medlemmarna välkomna.

Inga-Britt är fortfarande konvalescent varför Eva som vice ordförande ledde träffen. Hon gick igenom en lista och berättade om kommande aktiviteter.

• 25 april kl 11 startar boulen.
  • 26 april kl 17 har cirkelledarna möte – kontakta dem gärna om ni har frågor eller förslag till nya cirklar.
  • 28 april kl 18 är det trivselkväll – sista anmälningsdag var idag 19 april.
  • 28 april är sista anmälningsdag för vårtallriken den 10 maj.
  • 5 maj kl 13 tipspromenad med samling vid Nyblevägen 20 kr.
  • 5 maj kl 15 Afternoon tea i PRO-lokalen 60 kr – anmälan behövs, lista eller Inga-Britt.
  • 10 maj kl 14 medlemsträff då Vårtallrik serveras.
  • 13 maj kl 10 loppis på Hembygdsgården i Nyble – vi har två loppisbord – vi behöver fler som hjälper till.
  • 19 maj kommer vi att byta kod på dörren.
  • 15 och 16 juli serverar PRO våfflor i Sockenstugan.

Vår gäst från Trädgårdsamatörerna (STA Nynäshamnskretsen) Bengt Larsson, ordförande, tog över och berättade om deras förening.

STA Nynäshamnskretsen är en del av Sällskapet Trädgårdsamatörernas Riksorganisation, som vill sprida kunskap om växter och odlingsteknik. De riktar sig framförallt till trädgårdsintresserade på södra Södertörn som vill träffa andra trädgårdsnördar och lära sig lite mer om olika växter. I PRO-lokalen hålls medlemsträffar med föredrag om växter, odlingstekniker, resor eller annat ämne med anknytning till trädgård, växter och odling. Växtlotteri ordnas också där medlemmar delar med sig av sitt överskott.

Som medlem får man:

• Tidningen Trädgårdsamatören 4 gånger per år.
  • Möjlighet att beställa från vår frölista som innehåller cirka 2500 olika sorter.
  • För 100 kronor får man beställa 20 portioner (25 om man själv donerat frön).
  • Man får delta i riksmötet eller på någon av våra resor.
  • Man får möjlighet att låna böcker från vårt bibliotek eller diabilder från vårt dia-arkiv.
  • Dessutom får man tillgång till de skrifter som produceras inom föreningen.

Öppen trädgård - att få besöka andra medlemmars trädgårdar är en höjdpunkt för en trädgårdsamatör. Genom besök i andras trädgårdar får vi med oss idéer och inspiration. Ofta blir det tid för fika och trädgårdsprat med likasinnade. Många av våra medlemmar visar sina trädgårdar efter överenskommelse.

Eva tackade för intressant föredrag med en bukett tulpaner.

Kerstin Modin började med att skicka runt en lista där medlemmarna skrev in sin e-postadress så att hon kan uppdatera medlemsregistret. På öppet kontor på fredagar jämn vecka visar Gunnel Svennberg hur man själv kan ändra kontaktinformationen i medlemsregistret. Att sända information via e-post är billigt, effektivt och snabbt.

Kerstin berättade om den enkät hon gjort bland medlemmar. Önskemål om Facebook har framförts av många och Facebook är nu på gång.

Vi har beställt västar med PRO-tryck, vilka vi avser att ha på olika evenemang, exempel boule, gå-fotbollen, kulturvandring, skördemarknaden i Ösmo centrum m.m. Västarna planeras bli klara denna vecka. Att värva och behålla medlemmar är att synliggöra oss mer i samhället.

Gå-fotbollen för 55+ startar den 28 april kl 14.00 på Ösmo IP. Publiken är också välkomna och om västarna räcker till får de också göra reklam för PRO Ösmo.

Sölve och Anna-Lena Lundén från Nynäshamn besökte oss idag. Kerstin berättade att PRO Ösmo och PRO Nynäshamn har bildat en resegrupp tillsammans för att bättre kunna fånga upp medlemmarnas önskemål av resor och få ihop tillräckligt antal deltagare för att kunna genomföra en resa. I den enkät Kerstin gjort bland medlemmar var just resor ett önskemål som många framförde. I gruppen ingår från PRO Ösmo Inga-Britt Brage, Ajno Allstrin och Barbro Jonsson.

Eva uppmärksammade oss på att en resa är planerad av cirkeln Läs och Res till Bohuslän ”I Evert Taubes fotspår och Kosteröarna” med Björcks Resor med avresa 6 augusti. Eva hänvisade till Björcks Resor om man vill följa med på resan i egen regi (08-55019215).

Kerstin fortsatte med att påminna om tipspromenaden den 5 maj kl 13 med samling vid Nyblevägen. Enbart fika med dopp serveras till reducerat pris. Afternoon tea börjar kl 15 samma dag. En medlem berättade om en underlig utväxt på en björk nära el-ljusbanan – hon kallade det en masurbjörk. Denna defekt kallas vril eller masurknöl och beror troligen på ett genetiskt fel även om orsaken inte är utredd. Masurvirke är mycket eftertraktat eftersom det anses vackert och dessutom är mycket hårdare än normalt virke och man kan göra prydnads- och nyttoföremål av utväxten. Denna bild är tagen 2015.

Goda smörgåsar serverades till kaffet – köksgruppen vet hur man får till en höjdpunkt. Vid det avslutande lotteriet vann jag en FM-radio, som kan anslutas till eluttag eller drivas med batterier. En vevradio eller batteriradio med extra batterier är bra att ha i krislådan. Vid en krissituation är det viktigt att kunna ta emot information och hålla sig uppdaterad gällande det aktuella läget.

Eva avslutade mötet och även hon fick en bukett tulpaner.

Bild och text Ulla Laiho