Förening Ösmo

Medlemsträff / Budgetmöte 2023-11-15

Medlemsträff budget och verksamhet 2024

Medlemmarna strömmade till och efter att ha betalat avgiften hos Gunnel stannade de vid Monica Hanssons bord för att köpa lotterisked.

Eva Anderson hälsade medlemmarna välkomna och var tvungen att meddela att vår gästtalare Bertil Oskarsson lämnat återbud på grund av sjukdom. Hon gick igenom Verksamhetsplanen för 2024 genom att läsa upp rubrikerna och medlemmarna hade då möjlighet att komma med synpunkter.

Medlemsmötet godkände verksamhetsplanen.

Gunnel Svennberg tog över och började med allmän information för att sedan fortsätta med budgeten för 2024.- Elavtal för 2024 har tecknats med Vattenfall och Kraftringen är uppsagd från 2024-01-01.

Vår hyresvärd håller på med byte av belysning på övervåningen i vår lokal. De sätter in led-lampor, vilket kommer att minska el-förbrukningen något. Hyresvärden står för kostnaden för bytet.

- Hon övergick till budgeten för 2024. Hon nämnde att staten generellt beslutat att minska statsbidragen vi får genom ABF, vilket drabbar vår verksamhet. Medlemsavgiften för 2024 är baserad på 90 kronor för PRO Ösmo. Hon har lagt en budget på noll kronor.

Medlemsmötet godkände budgeten.

Eva läste upp ett kåseri om när gotlänningarna kom från Kalkstenshawaii till kommunen på 1950-talet till fastlänningarnas stora förskräckelse. Det var ett trettiotal medlemmar som lyssnade.

Gunnel och Barbro hade gjort ett bildspel om läs- och resecirkelns resa till Bohuslän. De berättade om besök på museum, om båtresor mellan öar, om Handelsman Flink och mycket annat.

”Sjön suger” brukar man säga. Efter berättelsen om alla båtresor i Bohuslän smakade det gott med leverpastejsmörgås till kaffet.

Den nye medlemmen Ulf Blom från Sorunda hälsades välkommen och fick information av vår medlemsansvarige Kerstin Modin

Övriga åt och njöt av kaffe med smörgås.

Även lotteriansvarig tyckte det var gott.

Anna Möllerfält med ryggen mot kameran och Barbro Stålered till vänster om henne gillade också leverpastejsmörgåsen. Undertecknad kan bara instämma.

Vera Magnusson fortsatte sitt idoga arbete med försäljning av trippelskraplotterna. Hon vill bli avbytt. Det går bra att ringa henne och få information för intresserade. Överskottet från Trippelskrapet är en viktig inkomstkälla för PRO-föreningar över hela landet. Mycket verksamhet för landets pensionärer kan genomföras tack vare lotteriet. Trippelskrapet gör det möjligt för PRO att hålla nere medlemsavgiften.

Text och foto Ulla Laiho