Förening Ösmo

Medlemsträff 2023-05-12

Fredagen den 12 maj 2023 föddes en ny tradition hos PRO Ösmo, ”Afternoon tea”.

Vi har länge pratat om afternoon tea men pandemin och otillräckligt med tid har satt käppar i hjulet. Nu har Barbro, Eva och Anna-Lena ordnat afternoon tea med gott bröd och goda tillbehör. Det är en brittisk tradition, ett eftermiddagste serverat mellan kl 15 och 17, en måltid med starkt te som dricks med mjölk och ibland socker. Till detta serveras små smörgåsar med gurka, lax, skinka, ägg eller fiskröra, scones med smält smör, marmelad, lemon curd och diverse andra småkakor.

Borden var dukade för tefest och tekannor stod beredda på ett sidebord med olika sorters te. Om man inte ville använda socker som sötningsmedel fanns två sorters honung.

Som vanligt rusade jag raka spår till köket, där förberedelserna var klara. Doften av nybakat bröd blandades med de aromatiska dofterna från marmeladerna, citron, björnbär, plommon och hallon smaksatt med lakrits. Mellan skivorna av mörkt bröd fanns ägg, gräslök och rom och i det ljusa brödet skagenröra. Två sorters ostar fanns.

Både de goda chokladsnitten med frosting och välkomstdrinken, päroncider, var dekorerad med mogna söta jordgubbar från torghandeln i Ösmo centrum. Jag tänker alltid att jag ska ta en bild innan jag börjar äta. Men för det mesta stannar det vid tanken, så därför blir det alltid tuggmärken på mina bilder med ätbart

Anna Maria Russell, 1783-1857, 6:e hertiginna av Bedford, England, var en brittisk hovfunktionär som anses vara uppfinnaren av "Afternoon tea". Hon brukade bjuda in sina vänner en stund på eftermiddagen till en lätt måltid med te kombinerad med promenader i parkerna. Hon sägs ha gjort te till en omtyckt måltid och till en social händelse. Den här första gången var det 16 medlemmar som fick njuta av alla godsaker och trevlig social samvaro. Jag hoppas på ett återkommande i höst.

Text och foto Ulla Laiho