Samorganisation Malmö

Rapport från CPR; AU möte 2022-01-12

Nya covid-vågen känns - För PRO:s del kan vi bara uppmana föreningarna att följa de nya restriktionerna för möten. Då rider vi snabbast ut denna mara.

Nya covid-vågen känns

Håll er hemma. Ha munskydd när ni är ute….. det är nog det mest effektiva just nu i den nya tsunamin av covid.
För äldre är det allvarligaste nog hur den tär på äldreomsorgens personal.

_ Vår målsättning är att behålla personalen frisk över vågen, meddelade äldreomsorgens kommunalråd Anders Rubin när Centrala Pensionärsrådets arbetsutskott hade möte – över datorn.

Den som jobbar på ett äldreboende och i hemtjänsten kan inte stanna hemma själv och göra jobbet över en dator. Omsorg och hjälp ges av en person till den äldre. Därför är den så utsatt nu, när vi har det högsta antalet smittade hittills under hela pandemin. Smittvågen tär på äldreomsorgens personal!

De flesta äldre är trippelvaccinerade, men denna häftiga smittvåg drabbar alla. Skillnaden är att vi vaccinerade inte blir så allvarligt sjuka att vi hamnar på IVA och ännu värre. Risken är störst för den som inte tagit sprutan i armen.

Alla som testas positiva eller har en närstående som gjort det uppmanas stanna hemma, för att inte ytterligare öka spridningen. Och väntetiden på testsvar växer. Då är frågan vilken effekt det får på äldreomsorgens personal

_ Om smittan sprider sig ännu mer och fortsätter länge är farhågan att vi inte kan upprätthålla den ordinarie verksamheten. Men vi är inte där ännu.

För att frånvarotalen (= antal smittade) inte ska smälla iväg arbetar man med nya rutiner – all den skyddsutrustning hemtjänsten har när man går hem till en äldre, har man nu också mellan anställda i hemtjänstens lokaler.

Känslan är litet att vänta och se..... För PRO:s del kan vi bara uppmana föreningarna att följa de nya restriktionerna för möten. Då rider vi snabbast ut denna mara.

Text: Susanne Björkenhem