Vi stödjer inte din webbläsare!

Vi rekommenderar att du uppgraderar din webbläsare för en bättre upplevelse.

Samorganisation Malmö

Rapport från CPR 15 sept 2023

Nu slopas minuterna i hemtjänsten

Ilona Holmgren, sekreterare, Lotta Fröding Stadskontoret, v ordf, Susanne Björkenheim

Ilona Holmgren, sekreterare, Lotta Fröding Stadskontoret, v ordf, Susanne Björkenheim

Malmö har en ny direktör för hälsa, vård och omsorg, Sergio Garay, och han säger så här om sitt uppdrag: – Att utveckla hemtjänsten och göra den mer attraktiv!
Det är vad vi i PRO också hoppas. Frågan är HUR? Svaret fick vi direkt:
- Vi lämnar minutstyrningen och gör hemtjänsten mer individanpassad!

Minutstyrningen anger vilken tid varje hjälpinsats får ta. 15 minuter för en dusch osv. Det ligger till grund för vilken avgift kommunen tar ut för hemtjänsten och för att anpassa bemanningen efter det.
Kommunal är kritisk till modellen. Det leder till en stressig och ohållbara arbetssituation i hemtjänsten, och facket har länge krävt att minutstyrningen ersätts med en ”tillitsstyrning”.

Den svängningen görs nu i Malmö. Bort från hur mycket tid ett bistånd får ta till att den äldre och hemtjänstpersonal tillsammans gör upp hur biståndstiden används (= individanpassas).
Det igen förutsätter att den äldre har tilltro till personalen. Att hon eller han har en fast omsorgskontakt och kontinuitet, dvs färre som kommer hem. Så bygger man tillit i omsorgen.
PRO:s ledamöter fick en information om det på Centrala Pensionärsrådets höstmöte nyligen.

Nytt arbetssätt
Egentligen är det ganska enkelt – behovet av hemtjänst kan inte dikteras av en budgetmodell. I Malmö med över 6000 äldre med hemtjänst och över 1300 tillsvidareanställda som ger uppåt 255000 timmar bistånd varje månad, så är det en omfattande process att byta styrmodell. Sergio Garay kallar det Malmömodellen, för ”att utveckla hemtjänsten och göra den mer attraktiv”.
Hemtjänsten organiseras i sex större geografiska enheter med 21 sektioner och runt 25 anställda i varje. De startar tillsammans på morgonen, går igenom vad hänt föregående kväll och under natten och koordinerar dagens jobb. Vem jobbar, hur många vikarier behövs? Behöver någon hjälp av två personer? Är mer än tio borta rings den egna bemanningspoolen in, där jobbar mycket erfaren personal.

HVOFs förvaltningschef Sergio Garay

HVOFs förvaltningschef Sergio Garay

Det är första flaskhalsen – att hemtjänsten har för många oerfarna, outbildade vikarier, uppåt 800 vikarier per år. Stressen med minutstyrning alstrar hög sjukfrånvaro.
Där följande flaskhals – många vikarier och ju fler som kommer hem till en äldre ger ingen kontinuitet. Och kontinuitet mäts vanligen två gånger per år i hur många olika personer en äldre får hem under en tvåveckors period.
Malmö var uppe i 14 olika personal, men har nu kommit ner till 13,3. Med det är man 25:e bäst i landet… ändå inget att skryta med. Vad är bäst? 8-9 är vad man vill ner till nu och gör egen mätning oftare..

Rätt kompetens
Märkbart är att sjuksköterskor i hemsjukvården och chefer är de som mest söker sig bort från Malmö. Löneläget är en orsak, men förvaltningsdirektören tar kol på myten att folk inte vill jobba i Malmö.
_ Problemet är inte att rekrytera nya. Det är att behålla bra anställda. Hemtjänsten har inte för få anställda, men för hög omsättning på personalen. Vi har löst grundbemanningen, men har mer personal än hemtjänsten kräver.
Frågan är att ha personal med rätt kompetens. Nu utbildas vårdbiträden till uskar, samtidigt är signalen att många som söker till vårdprogram inte har tillräcklig behörighet. Där samarbetar förvaltningen med gymnasieskolan, som bl a har extra studieår så att elever kan lyfta betyg och så gå ut vårdprogrammet.

Tillit är billigare
Att slopa minutstressen ska göra arbetet mer ”attraktivt” och få folk att stanna. Så byggs kontinuitet! Runt 80 procent av alla äldre har idag en fast omsorgskontakt.
Tillitsmodellen ger både de äldre och de anställda mer makt på det personliga planet, att styra dagen. På sikt en likvärdighet i hur äldre får sitt bistånd. Erfarenhet från kommuner som arbetar med tillit visar också att det blir billigare. Vikarietyngden gör den dyrare, rätt personal med rätt kompetens och delegering ger mer valuta för pengarna och ska även göra hemtjänsten mer jämlik.

Där har Malmö ännu många pinnhål att fylla. Hemtjänsten är ojämn, alla sektioner har inte kommit lika långt i delegering och att ge lika god hjälp till äldre, men det följer inte mönstret av segregerade stadsdelar, som skapar mest ojämlikhet, utan är en följd av brist på personal med rätt kompetens.

PRO menar, att det finns mycket att vinna med att slopa minutscheman. Vi följer utvecklingen… med tillit.

Information om äldrevänliga städer

Nasrin Bigelou, enhetschef på Hållbarhetsavdelningen, informerade om Världshälsoorganisationens (WHO:s) nätverket för Äldrevänliga städer, GNAFCC (Global Newwork for age-friendly Cities and Commnities).

Text: Susanne Björkenheim
Foto: Ingrid Mardell