Förening Lysekil

Medlemsmöte januari

Holger Bernhardson visade bilder från Svalbard och Grönland på PRO:s månadsmöte

Ordföranden Christer Höglind förklarade mötet öppnat och hälsade alla välkomna. Cirka 60 medlemmar kom till detta möte.

Nya medlemmar:
Under den senaste månaden har det tillkommit 9 nya medlemmar, vilka hälsades välkomna.

Information:
KPR-möte hölls den 7 december. Följande punkter behandlades:

Utvärdering av sommargatan 2022. På plussidan redovisades främst ett levande centrum och mindre biltrafik. På minussidan var det att parkeringsplatser försvinner.

Rådet för äldrefrågor och rådet för funktionshinderfrågor handhas från och med 2023-01-01 av kommunstyrelseförvaltningen.

Önskemål att ändra shoppingturen så att den går förbi Sivik och daglig verksamhet.

Ändring av avgiften för omvårdnad med en eftersläpning på 1 månad istället för 2 månader.

En fråga ställdes hur stor del av kostavdraget som går till råvaror. Kostnad för råvaror är 40 kronor/dygn och detta utgör 30 % av kostavdraget.

En konsult kommer att tillsättas under våren för att arbeta med parkerings-strategin.

En utredning angående kommunens hantering av föreningsbidrag presenterades. Utredningens förslag var att föreningsbidrag skall fokuseras på barn och ungdom och att bidrag till pensionärsföreningar, funktionshinderföreningar och Folkets Husföreningar skall upphöra. Pensionärsföreningarna har inte haft möjlighet att ge synpunkter under utredningens gång. Vi har möjlighet att bemöta förslaget med våra synpunkter senast 2023-01-31.

Förutom 2 resor den 10 och 16 februari till Göteborg planerar resekommittén ytterligare en resa den 29 april till Trollhättan. Målet med resan var ”Gott och blandat” med Jan Rippe, Per Fritzell och den ofattbara orkestern.

Studieorganisatören meddelade att alla cirklarna har startat.

Den 18 januari var PRO:s riksordförande Åsa Lindestam på besök i Bohuslän där hon träffade distriktsordförandena. Hon pratade länge om de tre områden som vi gemensamt behöver jobba hårt med såsom att den allmänna pensionen måste höjas, förbättring av äldreomsorgen samt att tänderna tillhör kroppen. Vid detta möte hade vi möjlighet att framföra synpunkter från våra föreningar.

Den 22 september firar PRO Lysekil 80 årsjubileum med fest, troligtvis på Oscars.

Underhållning:
Holger Bernhardsson stod för underhållningen. Han visade bilder och berättade om sina resor till Svalbard och Grönland, där han åkte skidor och paddlade kanot tillsammans med likasinnade vänner. Holger berättade om fantastiska upplevelser och om möten med isbjörnar, myskoxar och isberg. Vid ett tillfälle stod en isbjörn strax utanför lägret. För att skydda sig mot isbjörnar var tältlägret inhägnat med tråd kopplade till knallskott. Det var viktigt att gevär fanns lätt tillgängligt för att skrämma bort närgångna isbjörnar.

Holger ville inte ha något gage. Istället skänkte PRO Lysekil en gåva till läkare utan gränser.

Tommy Axelsson förrättade dagens lotteri.

Ordföranden avslutade mötet och tackade för visat intresse.

Text KåGe Mattsson
Foto Tommy Axelsson