Förening Lysekil

Mattcurling mästerskap

PRO-aktiviteter - Mattcurling

Mattcurling är en av PROs alla aktiviteter. Vi spelar på tisdag förmiddag i Siviks tennishall och vi är cirka 20 stycken vid varje speltillfälle. Vi skulle gärna se att det kom fler deltagare. Mattcurling är en rolig aktivitet som passar både damer och herrar. Det är väldigt trevligt på våra speltillfällen.

Man spelar parvis i mixade lag men eftersom det är damöverskott består några lag av 2 damer. Vi spelar normalt på 3 mattor med 3 eller 4 par på varje matta. Under ett speltillfälle möter varje lag sina motståndare 5 – 6 gånger. Man får poäng beroende på var kloten är placerade när omgången är slut, det gäller att samla flest poäng.

PRO MÄSTERSKAP I MATTCURLING

Tisdagen den 7 mars var det dags för föreningsmästerskap.

9 par ställde upp. Efter en kort genomgång av tävlingsreglerna kunde tävlingen startas. Alla lag mötte alla. När tävlingsomgången var över var det dags för en kaffepaus och under tiden summerades resultaten av tävlingsledaren. Efter pausen fördelades lagen på 3 mattor med 3 lag på varje matta, allt beroende på hur de placerade sig i första spelomgången. På varje matta mötte varje lag motståndarna 2 gånger. När denna spelomgång var klar kunde en prislista presenteras. Vinnare blev Marita Classon och Erling Olsson tätt följd av Karin Evling och Zeljko Krizmanic. På tredje plats kom Vaylet Lagrell och Roland Larsson. Priser delades ut till de tre främsta lagen.

Till hösten skall vi flytta vår verksamhet till gamla sporthallen på grund av att det är väldigt kallt i tennishallen, vid senaste gången var det bara 10 grader.

Den 26 september startar vi höstens mattcurling och vi hoppas att vi skall få se många nya deltagare

Bild och text KåGe Mattsson

Vinnare: Marita och Erling