Förening Lysekil

Månadsmöte november

DuoKomp underhöll på PRO:s månadsmöte

Ordföranden i Lysekils PRO, Christer Höglind, hälsade alla välkomna till november månads medlemsmöte som tillika är budgetmöte.

Ca 60 medlemmar kom till detta möte.

Nya medlemmar:

Under den senaste månaden har det tillkommit 7 nya medlemmar vilka hälsades välkomna.

Information:

Räddningstjänsten

Jan Olsson från räddningstjänsten informerade om risker i våra hem.

För att förhindra fallskador skall man ta bort mattor och inte stiga upp på pallar om man är över 50 år. Saker man ofta använder skall inte stå längs upp i ett skåp.

Saker som kan orsaka brand är främst matlagning på spis. Om brand uppstår där brinnande olja förekommer får man inte använda vatten. Andra orsaker till brand är all elektronisk utrustning. Det är viktigt att man inte laddar utrustning under natten. Ytterligare orsaker är levande ljus.

Det dör cirka 100 personer varje år till följd av brand. Det finns inget krav på att ha skyddsutrustning i hemmet men om brand uppstår är det viktigt att man blir varnad och har möjlighet att släcka branden. Lägenhet/hus bör vara försedda med brandvarnare som är strategiskt placerade. Det är viktigt att man årligen kontrollerar att dessa fungerar. Brandsläckare av pulvertyp bör finnas på lättillgänglig plats.

KPR

Nästa KPR-möte är den 4 december. Information från detta möte ges på medlemsmötet i januari månad.

Resekommittén

Vi har fått en förfrågan om vi vill vara med som publik vid inspelning av postkodmiljonären. En intresseförfrågan gjordes och det var ett flertal intresserade varför vi går vidare med planering.

Studier

PRO Lysekil har ett inkluderingscafé den 27 november i biografens foajé.

Julfest

Julfesten hålls den 14 december. Upplägget är ungefär samma som förra året med några justeringar. Janssons frestelse slopas men i gengäld serveras sill detta år samt kaffe och kaka.

Budget och verksamhetsplan:

Förslag på ny budget samt verksamhetsplan för år 2024 lades fram på mötet. Förslagen antogs på mötet. Verksamhetsplanen är i enlighet med nuvarande verksamhet. Föreningsavgiften höjs med 10 kronor till 70 kronor per år. Även inträdet till våra medlemsmöten höjs med 10 kronor till 50 kronor per gång.

Övriga frågor:

I projektet ”ofrivillig ensamhet”, som hålls i 59:an finns möjlighet till hälsosamtal.

Under januari månad skall kommunen ge ut information om volontärverksamheten för att bryta ensamheten. Frivilliga kan anmäla sitt intresse för denna verksamhet.

En handledarkurs skall hållas så vi får nya ledare som kan lära ut kunskap om våra smarttelefoner.

En träff för 85+ skall hållas den 12 december i PRO-lokalen. Gun Jarnedal kommer att berätta om julseder.

Underhållning:

DuoKomp stod för underhållningen. De började med att informera om likheter. De har bland annat samma förnamn, födda på samma år, deras pappor är lika gamla och deras fruar har samma andranamn. De startade underhållningen med att sjunga om sommarvind. De fortsatte med Jan Magnarssons låt om Ellös folkets park. Sedan följde olika låtar, kända och mindre kända. De avslutade mcd låten Vi lyfter på hatten. Som extranummer sjöng de Om du älskar mig blott hälften vad jag älskar dig. Duon avtackades med applåder.

Fototävlingen:

Tommy Axelsson presenterade resultatet av fototävlingen. De som hade lämnat in bidrag till tävlingen var Annica Winberg, Britt-Marie Nilsson, Maj-Britt Maxell, Ingrid Johansson, Gunilla Dahlqvist och Reinhold Färg. Pia Axelsson var domare för tävlingen och hon hade valt ut ett kort från varje deltagare. Segrade gjorde Ingrid Johansson med en vy över kallbadhuset. Pias motivering var att det var en reklambild för Lysekil med havet, bryggan och lite av stadens historia med salta, kalla bad.

Ingrid Johansson

Lotteridragning:

Tommy Axelsson förrättade dagens lotteri.

Ordföranden avslutade mötet med att tacka alla och önska alla tillbaka igen till medlemsmötet i januari månad.

Text KåGe Mattson

Foto Tommy Axelsson och Ingrid Johansson