Förening Lysekil

Månadsmöte oktober

Anette Bargel Berättade om ”Vårt älskade Bohuslän” på PRO Lysekils oktobermöte

Information
Beträffande parkeringar i Lysekils centrum så är det ute på remiss. Först ut är handikappfrågan och PRO ställer sig bakom funktionsrätts remissvar.
Lysekil får beröm för att friska personer inte får ligga kvar på sjukhus i onödan. De hänvisas i stället en tillfällig plats på Kompassen.
Övrigt som togs upp var tillgänglighet i naturen där Gulmarskogen stod högst på listan.

Resekommittén
PRO har ingått ett samarbete med de olika lokala pensionärsföreningarna beträffande våra resor. Vi kan på detta sätt presentera ett större utbud på resor samtidigt som det är lättare att fylla en buss med resenärer.
Redan nu kan vi blicka in på år 2024 och ta del av en del av vårens utbud på resor. Representant från Resemakarn har varit med på resekommitténs träff och de presenterade en tre-dagars resa till Tallin den 5 februari med påstigning i Lysekil. Pris för denna resa är 1445 kronor. Anmälan senast 25 november.
Den 7 mars är det en resa till Falkenbergsrevyn. Anmälan senast 7 januari.
Den 28 mars är det en resa till Göteborg för att lyssna till Björn Skifs. Anmälan senast 15 november.
Den 15 april är det en resa till Lorensbergsteatern i Göteborg för att lyssna till Pernilla Walgren.
Fortsättningsvis kommer våra ”Hemliga resor” att vara som tidigare endast för PRO.

Studier
Ett Inkluderingscafé har startat mellan ABF och de olika pensionärsföreningarna. Det skall vara varannan måndag från klockan 11 – 13. Då finns det fika att köpa för 20 kronor. Platsen är biofoajén i Folkets hus. De olika pensionärsföreningarna står för värdskapet var sin gång och den 27 november är det vår tur. Då är det vi som skall baka kakor och koka kaffe. Avslutning på detta projekt är den 11 december och då är samtliga föreningar med och arrangerar. Då blir det också en gratis bioföreställning.

Underhållning
Anette Bargel berättar i ord och bild om vårt älskade Bohuslän. Hon berättar om utvalda platser från norr till söder.
Först blir det om Kosteröarna. Kosteröarna består av två öar med ett smalt sund emellan. Båda öarna är bilfria, det går en linfärja i sundet mellan Nordkoster och Sydkoster. Sydkoster är den största av öarna och här finns cirka 300 åretruntboende. Det finns affär men tyvärr ingen skola längre så alla barn även förskolebarn måste åka med kosterbåten in till Strömstad varje dag. Under sommarhalvåret finns det et litet tåg som kan transportera besökare runt på ön och då finns det också gott om cyklar att hyra.

Anette Bargel

Anette fortsätter söderut i Bohuslän och hamnar på Hållö. En ö som ligger strax väster om Smögen. Hållö är ett populärt utflyktsmål särskilt på sommaren. Ett besök uppe vid Hållö fyr som byggdes 1842 går inte att missa. Det är också viktigt att ta ett dopp i Marmorbassängen på Hållös västra sida. Hållö har också en rik flora att beskåda. Man kan också se alla de skrifter som ristades in i berget av skeppsbesättningen när de låg och väntade på rätt vind för att kunna segla vidare.
År 1922 byggdes ett hus på ön. Idag är det ett vandrahem som drivs av Utpost Hållö.
Smögen är livligt besökt varje sommar både av turister med bil och med båt. Här kan man se en ljuskonstfestival kallad Island of life i början av september.
Berättelse fortsätter vidare till Orust, Tjörn och Åstol.
Åstol är ett gammalt fiskesamhälle. På Åstol arrangeras varje år en fin julmarknad bland sjöbodarna.
På Tjörn kan man beskåda skulpturparken Pilarna med det stora huvudet Anna högt upp på berget.
Orust är Sveriges tredje största ö. Den är mest känd för att det har byggts båtar här sedan 1100-talet.
Anette avslutar sin berättelse med att berätta om den Bohuslänska maten och våra olika landskapsdjur.
Anette fick stora applåder och tack för en mycket fin berättelse om Bohuslän.

Efter sedvanlig lottdragning tackade ordföranden för visat intresse och avslutade mötet

Text - Siv Hansson
Bild - Tommy Axelsson