Förening Lysekil

Årsmöte mars

PRO i Lysekil har haft årsmöte

Ordföranden i Lysekils PRO, Christer Höglind, hälsade alla hjärtligt välkomna till årsmötet 2023. Det var c:a 80 medlemmar som kom till detta årsmöte den 16 mars.

Parentation
Anita Gustavsson tände ett ljus och läste en dikt. En tyst minut påbjöds till minne av våra avlidna medlemmar. Sångkören sjöng därefter mycket stämningsfullt sången ”Så går min korta dag”. Under tiden rullade namnen på de medlemmar som avlidit under året upp på en stor duk.

PROtonerna

Årsmöte
Roland Karlsson valdes att leda dagens förhandlingar och till sekreterare valdes KåGe Mattsson.

Årets ordförande Roland Karlsson föredrog verksamhetsberättelsen för år 2022. Verksamhetsberättelsen godkändes av årsmötet.
Kassören Benny Söderberg föredrog den ekonomiska berättelsen. Inga frågor kom upp beträffande den ekonomiska berättelsen och den godkändes av årsmötet.

Roland Karlsson föredrog revisorernas berättelse som godkändes och årsmötet beviljade styrelsen ansvarsfrihet för det gångna året.

Val
Klas-Göran Henriksson valdes som ny kassör för föreningen. Styrelsen fick även en ny person då Annica Winberg valdes in som ersättare.

Det saknas en person som revisorsersättare.

Anita Gustavsson och Gunilla Dahlqvist avgick som valberedare. Årsmötet lyckades bara få fram ett förslag på valberedare, Britt-Marie Nilsson tackade ja till att vara med i denna grupp.

Christer Höglind gav följande information:

Vid senaste KPR-mötet diskuterades frågan om bidrag till pensionärsföreningar. Frågan skall beredas vidare och pensionärsföreningarna skall delta i berednings-arbete. I dagsläget ser det bra ut och vi får samma bidrag som tidigare.

Programhäftet för år 2023 kommer att delas ut till medlemmarna så snart programmet är klart.

Den 22 mars är det promenad i Munkedal.

Räkfest i Ålevik den 19 april. Oklart om kostnad, beror på priset på räkor.

Medlemsmötet i april är framflyttat till den 27 beroende på att distriktet har årsmöte den 20 april. Lars-Erik Frendberg kommer att underhålla på detta möte.

Det blir sillbord i vanlig ordning i samband med maj månads medlemsmöte.

Den 24 maj är det vinprovning.

Tommy Axelsson informerade att vi har fått en förfrågan från Brastad PRO om en gemensam resa med nya Soten. Förslaget är en 3 timmars kryssning genom bland annat Sotekanalen. På mötet fanns ett intresse att gå vidare med förslaget.

Roland Karlsson avtackas av Christer Höglind

Avtackning och förtjänsttecken
Christer Höglind tackade Roland Karlsson med en vacker blombukett för arbetet med att leda årsmötesförhandlingarna. Även sekreteraren KåGe Mattsson fick en vacker blombukett.

Margareta Widell avtackades som ersättare i styrelsen, Lillemor Zettervall avtackades som medlem i resekommittén, Marianne Oscarsson och Johnny Kristoffersen avtackades som cirkelledare för teatergruppen respektive stämsången och Anita Gustavsson avtackades som valberedare. Alla avtackades med en vacker blombukett.
3 medlemmar har under året uppfyllt PRO-Lysekils krav på att få PRO:s förtjänsttecken. I år delades förtjänsttecken samt en orkidé ut till Eva Sjöfält och KåGe Mattsson. Båda är fortfarande ledamöter i styrelsen. Siv Hansson var inte närvarande på mötet. Även hon kommer att tilldelas förtjänsttecken. Hon är fortfarande sekreterare i föreningen.

Förtäring och underhållning
Nytt för i år var att vi serverades en god morotsoppa innan mötet startades.

Efter ett väl genomfört årsmöte var det dags för lite kaffe och dagen till ära bjöds det på kladdkaka med en klick grädde till kaffet.

För underhållningen på detta årsmöte stod PROtonerna.

De framförde 6 låtar av Evert Taube innan mötesförhandlingarna. Musikerna startade med att spela Nocturne. Sedan framförde kören Inbjudan till Bohuslän, Västanvind, Och skulle det så vara, Brudvals och Sommarmålning.

Efter kaffet fortsatte kören att sjunga. De startade med Skärgårdsfrun och fortsatte med en Elvislåt, Always on my mind. De framförde den med en svensk text skriven av Johnny, Jag var hela tiden din. De avslutande låtarna var Kosterflickornas visa, Kalle Schewens vals och Så skimrande var aldrig havet. Rolf Sandberg läste även en dikt. De avtackades med en varm applåd.

Lottdragning
Eva Sjöfält, Tommy Axelsson och Gun Dahl förrättade dagens lotteri. Ordföranden Christer Höglind avslutade mötet och tackade för visat intresse.

Text: KåGe Mattsson
Foto: Gun Dahl och Tommy Axelsson