Förening Lysekil

80-års jubileum

PRO Lysekil har firat 80-årsjubileum

Fredagen den 22 september firade PRO Lysekil att det var 80 år sedan föreningen bildades. Den 10 mars 1940 bildades PRO Lysekil och förste ordföranden var Oskar Karlsson. Vid starten var det 25 medlemmar som sedan under året ökade till 37 medlemmar. Medlemsavgiften var då 50 öre i kvartalet alltså 2 kronor för ett helt år.

Vi var ca 95 medlemmar som samlats på Oscars i Lysekil denna kväll för att fira. Det började med att alla skålade i lite bubbel och vår ordförande Christer Höglind önskade alla välkomna till denna högtidskväll. Han berättade också vad som kommer att hända under kvällen.

Pia och Tommy Axelsson hade gjort ett mycket trevligt kåseri med tillhörande bilder om vad som hänt i Lysekil och ute i världen för varje årtionde från år 1940 fram till år 2020 som visades i bilder och lästes upp.

Efter detta trevliga inslag var det dags att bli serverade en god trerätters middag. Det var Restaurang Rosvik som stod för denna utsökta middag.
Från det att vi kom och fram till dess att maten började serveras spelade och sjöng Janne o Lars skön musik för oss.

Det blev också en del uppvaktningar. Från Bohuslän Dals distrikt, från distriktets kanslist, från våra tre PRO grannföreningar och från ABF
Först ut att uppvakta var Distriktets ordförande Kent Nilde. Han berättade bland annat om att han varit i Lysekil många somrar som barn och hälsat på släkt i Lysekil. Han berättade vidare att han trivs här och att Lysekil har en speciell plats i hans hjärta.
PRO-föreningarna i Brastad och Brodalen berättade om hur de uppskattade det fina samarbete som våra fyra föreningar har här i kommunen.
Agneta Adriansson från Skaftö PRO hade valt att skriva en dikt på rim om vår verksamhet i Lysekil som hon läste upp och som hon fick stor uppskattning för.
Flera av de som uppvaktade oss hade valt att sätta in en slant till Lysekils Vänner i
PRO- Lysekils namn. Dessa gåvor blev mycket uppskattade av alla.

Vår ordförande Christer Höglind tackade för all fin uppvaktning på vårt 80-års firande. Han tackade också Restaurang Rosvik med personal för den utsökta middagen.

Christer talade lite om vikten att röra på sig och nu var det så dags att bjuda upp kvällens orkester SALLT på scenen för att sätta i gång dansmusiken. Det var många som var danssugna och dansgolvet fylldes direkt. Dansen höll sedan på resten av kvällen med endast en liten stunds kaffepaus.

Text: Christer Höglind