Förening Lysekil

Månadsmöte september

Ordföranden Crister Höglind hälsade alla välkomna till septembers månadsmöte.

Information
Det har varit ett möte med en grupp från socialförvaltningen att gemensamt hitta volontärer som kan hjälpa till att förhindra ofrivillig ensamhet.
Det blir någon som berättar om detta projekt på seniormässan. Träffpunkt kommer det att vara i lokalen på Kungsgatan 59.

Magnus Eriksson från Lysekils kommun har fått i uppdrag att se över parkeringstillstånden i Lysekil. Ett svar på detta kommer i oktober-november.
Föreningsbidraget kommer att få vara kvar tills vidare i nuvarande form. Det kan däremot komma att ändras i framtiden.
Det är för närvarande kö för att få en plats på ett äldreboende i Lysekil. Det finns förslag att bygga ett nytt äldreboende. Under tiden kommer kommunen att kolla om det kan finnas tillfälliga boenden att hyra på Lysekils lasarett.
Anhöriga till en dement person kan i första hand vända sig till biståndshand-läggare för att få hjälp.

Resekommittén
Det presenteras en resa till Östraboteatern i Uddevalla den 28 oktober för att lyssna till svensk och amerikansk folkmusik med bland annat Kalle Moreus,
Det blir också en resa till Falkenbergsrevyn den 7 mars 2024.
Det planeras en resa till Ullared som skall gå först i november.
Distriktet anordnar en 3-dagars julmarknadsresa till Lübäck den 10 december.

Studier
Nu är de flesta av höstens cirklar i gång.
Det finns möjlighet att utnyttja fritidsgården i Gullmarsborg under vissa timmar på dagtid. Eva tar emot anmälningar till detta.

Underhållning
PRO-kulele gruppen under ledning av Johnny Kristoffersen underhöll. De bjuder på många fina låtskatter. De började med Beethovens 9:de symfoni, sedan Lill Babs ”Mina kärleksbrev vill jag ha igen. Vi fick också höra Olle Adolfssons ”Skattlösa bergen” och Chuck Berrys Johnny be good. Det blev också en låt skriven av Johnny Kristoffersen ”Jag är boss”
Vidare blev det också Vals i Väst och Gunnar Wiklunds ”Tala närmre håll telefon intill din mun”.
Alla tackade med stora applåder.

Efter sedvanlig lottdragning tackade ordföranden för visat intresse och avslutade mötet.

Tet: Siv Hansson
Foto: Tommy Axelsson