Förening Lysekil

Medlemsmöte augusti

Estherz Trio från Uddevalla underhöll på PRO Lysekil första höstmöte

Ordföranden Crister Höglind hälsade alla välkomna till augustis månadsmöte.

Information
Magnus Eriksson från Lysekils kommun har fått i uppdrag att se över parkeringstillstånden i Lysekil. Ett svar på detta kommer i oktober-november.
Föreningsbidraget kommer att få vara kvar tills vidare i nuvarande form. Det kan däremot komma att ändras i framtiden.
Det är för närvarande kö för att få en plats på ett äldreboende i Lysekil. Det finns förslag att bygga ett nytt äldreboende. Under tiden kommer kommunen att kolla om det kan finnas tillfälliga boenden att hyra på Lysekils lasarett.
Anhöriga till en dement person kan i första hand vända sig till biståndshand-läggare för att få hjälp.

Resekommittén
Det finns flera önskemål på olika resor under hösten och vintern och resekommittén undersöker om de går att genomföra i någon form.
Önskemål finns om Lasse Holms musikal i Malmö med en övernattning. Denna resa får vi söka genom Resemakarn. KåGe hoppas att denna musikal skall komma att sättas upp även i Göteborg.
Resa till Falkenbergsrevyn kommer att bli av och biljetter till denna är redan uppbokade.
Björn Skifs på Rondo kommer i början på nästa år och resekommittén kollar på detta.
En resa till Ullared planerar Resekommittén att det skall bli, troligen någon gång i november.

Studier
Eva presenterar höstens olika cirklar och vilka startdatum de har.
En annons om de olika cirklarna kommer ut i LP inom kort.
Eva berättar vidare att vår musikledare Johnny önskar nya tillskott både till Ukulelegruppen och till sångkören.

Kommande aktiviteter
Veteranvetarna söker fler deltagare så det är bara att anmäla sitt intresse till vår lagledare Benny Söderberg.
Det blir en vandring i Munkedal längs Örekilsälven den 6 september. Anmälan till Tommy Axelsson.
Boulemästerskap blir det den 11 september på Boulegängets Boulebana.
Nästa månadsmöte blir den 14 september.
22 september har vi vårt 80-års jubileum på Oscars.
27 september är det PRO:s nationella Friluftsdag.

Underhållning
Underhållningen stod Estherz Trio för. Estherz Trio består av Esther, Alf och Greger.

Esterz Trio

Deras repertoar är till stor del irländska publåtar och countrysånger men de hade också några dansbandslåtar med på listan.

Esterz med publik

De sjöng den engelska sången ”I´m gonna be a country Girl again” och svenska versionen ”Är det konstigt att man längtar bort nån gång”.
De sjöng irländska sånger bland annat ”The Dubliners Molly Melone” och ”Wild Rover”.
De sjöng den engelska sången ”Sing me back home” på svenska som då heter” En slant till bussen hem”.
När de sjöng låten” Storms never last” fick vi höra Alfs fina barytonröst.
De bjöd oss också Lasse Stefanz låt ”Älska, glömma och förlåta”
De avslutade med ett potpurri med svängiga goda dansbandslåtar. Tack Estherz Trio för mycket fin underhållning.

Esterz får många fans

Text: Siv Hansson