Förening Vaggeryd

Birgitta Lundqvist – 85 år

Grattis Birgitta!

Birgitta Lundqvist har fyllt 85 år och uppvaktades av Ulla Bergkvist och Eva Kursten i PRO Vaggeryd.

Traditionen PRO Vaggeryd har, att uppvakta personligt med blomma är uppskattat av både jubilaren och representanterna från föreningen. Vi har många medlemmar som passerar 85-årsdagens senaste året.

Den här gången besökte vi Birgitta, som 1957 kom till Vaggeryd från Östergötland, närmare bestämt Motala-trakten, tack vare sin bror Pelle, ”BP-Pelle” (ja, som ni förstår hade han bensinmack här). Birgitta började arbeta hos Pelle under sommaren. Fick sedan fast jobb i Skillingaryd på Syfabriken.

Livskamraten Per

Per Lundqvist heter mannen som blev Birgittas livskamrat och fick henne att stanna kvar i Vaggeryd. De har fått två söner och en dotter, tio barnbarn och massor av barnbarnsbarn, vilken gåva!

Birgitta och Per ler båda när de berättar om de olika familjeträffarna under alla år, speciellt den när Per firade 80-årsdagen då man hyrde Hembygdsgården i Byarum; en dag som dokumenterats i en fin fotobok.

Gemensamma minnen

Från lägenhet på Ringvägen, till egen villa på Malmgatan och numera praktiskt boende centralt vid Stationsgatan verkar vara den normala vägen för oss alla i sällskapet denna eftermiddag. I slutet av 1960-talet bodde vi nämligen i samma trappuppgång vid Ringvägen, så samtalsämnen saknades inte.

Stort reseintresse

När barnen växt upp fick Birgitta anställning på Posten, till att börja med som lantbrevbärare och senare som postkassörska.

Under alla år har de haft ett stort intresse att resa med både bil, buss och flyg. Höjdpunkterna var resorna med barnen på deras 50-årsdagar.

Tiden går fort när det finns många gemensamma samtalsämnen.