Förening Vaggeryd

Alvar Bolmvik – 85 år

Man sitter i soffa. Framför honom på ett bord står en orkidé.

Grattis Alvar, som fyllt 85 år! Bild: Margitha Larsson

Onsdagen den 26 april 2023 fick Stig Johansson och Margitha Larsson den äran att gratulera Alvar Bolmvik, som fyllde 85 år den dagen. Vi kom först av gratulanterna så vi passade på att överlämna en orkidé till jubilaren och fick en pratstund med honom. Alvar tackade PRO för den fina blomman och under dagen uppvaktades han med flera fina buketter.

Alvar är född i Bredaryd och han började sin skolgång där när han var sju år. Men redan efter ett år i skolan flyttade familjen till Vaggeryd och gården Katrineberg.

Sedan gick flytten till Taglarp 1957 där han bodde cirka tio år. Han träffade Maj-Britt och de blev sedan ett par och gifte sig 1967. Paret flyttade in i sitt nybyggda hus på Torsbo, där de fortfarande bor.

Jobbade inom industrin

Alvar har jobbat inom industrin och första arbetsplatsen var Blomgren o Svensson. Där tillverkades mjukplast och Alvar jobbade där i 16 år. Sen lärde han sig att svarva och jobbade några år på Swedform innan han gick över till Vaggeryds Hydraulik där han jobbade till 1983, då han gick i pension.

Alvar och Maj-Britt fick två döttrar och nu har det fyra barnbarn, två flickor och två pojkar som bor i Göteborg.

Trogen medlem

Alvar har varit med i NTO i 70 år och fått en utmärkelse för det! Paret gick med i PRO när Alvar var 65 år, så de har varit med i föreningen i 20 år nu.

Efter denna intervju började släkt och vänner att strömma in till Alvar och Maj-Britt och Stig och jag blev också bjudna på gott fika med hembakade bullar och kakor.

Tack!

Vi får tacka Alvar med familj och vänner för en trevlig pratstund!

Text och bild: Margitha Larsson