Förening Vaggeryd

Gun Ljungberg – 85 år

Det är med glädje som man tar uppdraget att uppvakta 85-åriga medlemmar inom PRO. Alla är förnöjsamma med det liv de har fått leva.

Tv¨kvinnor sitter vid ett bord.

Gun Ljungberg uppvaktades av Eva Kursten,

Publicerad 3 oktober 2019

Gun Ljungberg har passerat 85-årsdagen och nu blev vi inbjudna till en härlig eftermiddag, sol både ute och inne. Gott kaffe och hembakat, flera timmars härligt berättande.

Hon kom till Vaggeryd 1955 tillsammans med en väninna, för att söka jobb, som det inte fanns så mycket av på Öland den tiden.

Jobb och kärlek

I Vaggeryd fann hon både jobb och kärleken.

Maken Sigvard och Gun byggde så småningom villa på Östermo-området, det blev två döttrar och numera fyra barnbarn och några barnbarnsbarn.

Skolköket

Hon arbetade två år på Syfabriken bland annat, och är förvånad över att det gick att klara sig på den usla lönen som betalades på den tiden. Avslutade sitt yrkesliv med många år i skolköket. Hon minns den goda gemenskapen som fanns där. Det vittnar den stora mängden

gratulationskort som kommit Gun inför den stora dagen.

Älskar Öland

Gun lever ett skönt pensionärsliv, kopplar av med att läsa, lösa korsord, målar små kort som sändes till vänner, nära o kära på lämpliga dagar.

Älskar att åka till Öland där hon har syskon med familjer som väntar på småländskt besök.

Själva födelsedagen firades på Öland förstås.

Tack för att vi fick komma och höra dig berätta om många fina minnen från i ditt liv, Gun!

Text och bild: Ingalill Haraldsson och Eva Kursten