Förening Jakobsberg

Fredagsbrev v. 13-23

Tisdag 28 mars höll kommundirektören i Järfälla Vesna J, ett föredrag med rubriken, ”Klarar Järfälla samhällsservicen om vi får krigsberedskap”. Civilförsvarsföreningen hade arrangerat sitt årsmöte på brandstationen i Jakobsberg. Utspisning och inkvartering av 80 ukrainska flyktingar under 1 år på Majorskan har genomförts genom ett strålande ideellt jobb av FRG, ” Frivilliga ResursGruppen” med Peter Wallgren.

Onsdagscafe 29/3 med ”vandring i Anderna, Inkaleden och besök i Machu Picchu" samlade många PRO:are. Med bildvisning berättade Pelle Olsson om sin och Ullas ”förlovningsvandring” för ett antal år sedan inför en mycket intresserad publik i en välfylld 81:a. Många vackra bilder!👏. En utförligare redovisning kommer i BLADET, och några glimtar från föredraget visas i bildspel nedan. Efter det följde trevlig samvaro med kaffe och goda leverpastejmackor serverade av Gill N, Maud S och Siv S.

Söndagen 26 mars var det Integrationsträff i 81:an i ett gemensamt projekt med huvudansvariga Jasminhuset, med Samir B, samt PRO Jakobsberg, Röda Korset och ABF. Fem personer berättade om sina erfarenheter att flytta/ komma till ett nytt land/Sverige. Svåraste problemen var att få en bostad, att få ett fast jobb och kritiken mot SFI. Mycket traumatiskt att höra om alla byråkratiska hinder, som utgjorde ett stort hinder..

Söndagspromenaden samlade ett halvdussin.

Tisdagen 28 mars möttes PRO samorganisations styrelse för Järfälla inför årsmötet.

På fredag 31 mars invigdes en ny Seniorträff i Viksjö C. Liten yta, men ändå positivt att det äntligen blev av.

Nya ordf. i äldrenämnden Agneta Dahlgren samtalar med PRO:arna Ulla R och Börje H i Kommunala pensionärsrådet/KPR

Trevlig helg hälsar Bo Johansson, ordf 070-4919499.

PS: Nästa vecka:
Bl.a sångövning med PROtonerna, bridge, bingo på onsdag med Gertrud, Siv och Bertil, dart, linedance, canasta och diskussionsgruppen, samt styrelsemöte m.m..