Förening Jakobsberg

Fredagsbrev v. 04-23

Midvinterstämman i Fjällenskolan arrangerades för 39:e året och startade i gamla Folkets Hus i Kallhäll i början av 80-talet. Mellan 150- 200 spelemän/kvinnor från mellersta Sverige och Åland både uppträdde och spelade buskspel. Ungefär lika många besökare i övrigt närvarade. Söndagspromenaden- i härligt vinterväder med sol och halos på vinterhimlen -nr 135 samlade 5 PRO:are i Görvälnreservatet mellan Jakobsberg och Kallhäll.

Ca 40 PRO:are från hela länet var inbjudna av PRO- distriktet i ABF- huset på Sveavägen i Stockholm på tisdag för att diskutera PRO och framtiden.

På onsdag startade Gertrud R och Siv G den efterlängtade bingon med många spelsugna medlemmar!

Årets första pub med ca 30 gäster kördes igång av Gill, Maud, Birgitta, Ann-Marie. På menyn stod mycket god gulaschsoppa, som åts med god aptit! Goda/roliga historier berättade Marianne Hovare, Siv Sjögren ledde allsången och Bosse Johansson läste limerickar av Hasse Alfredsson och Tage Danielsson .

Seniorakademin/ABF hade en av våra PRO-medlemmar som gästtalare på fredag . Ing- Marie Eriksson, berättade om Emma Zorn, som var gift med Anders Zorn. Bosse J var värd. Mycket bra och intressant inför 60 mycket intresserade åhörare! Bra jobbat! Sedan följde fika och många samtal tillsammans! ☕️🥐🎶 Efterplanering med arbetsgruppen för Seniorakademins föreläsningar, där Anita Nordström välkomnades varmt , som ny grupp-medlem!!

Gruppen Samspel hade sin första träff för året på fredag med Bosse Rönngren i spetsen 🎶🎶. Samorganisationens styrelse träffades i PRO Kallhäll -Stäkets nya lokal på Kopparvägen. Hur ökar vi inflytandet över äldrefrågorna i kommunen ? Studiecirkel om ”Biologisk mångfald” planeras.

På lördag har Jasminehuset möte med ett syriskt par inkl bjudning av goda syriska och svenska rätter. I samarbete med PRO i Jakobsberg och Röda Korset

Trevlig helg hälsar Bo Johansson, ordf 070- 4919499.

PS: På onsdagscafeet berättar Inkeri Kuosku en spännande livsberättelse om sin mormor Hilma! Kom och lyssna ☕️🥐🎶