Förening Farsta

Lisbeth Andersson

2017-12-10

Text: Gunnar Nygren. Foto: Lena Wahlstedt

Lisbeth Andersson, som bor i ett av de nya gula trähusen på Rottnerosbacken, har dagarna fulltecknade.

-Nu har jag mina fyra barn, alla flickor och även barnbarn relativt nära mig här i Stockholmsområdet. Med engagemang i PRO-styrelsen för Farsta Centrum, och engagemang i Gambiagrupperna, och många resor runt i Sverige och andra länder har jag faktiskt fullt upp.

Vi träffar Lisbeth, när hon nyligen har kommit hem från New York, där hon hejade fram dottern som deltog i New York Marathon. Nästan direkt efter hemkomsten åkte Lisbeth till Småland för att hälsa på sin över nittioåriga mamma, och innan Jul sätter hon sig på planet ned till Gambia.

Som tidigare gift med en Gambier känner Lisbeth stort engagemang för det lilla landet, faktiskt till ytan minsta landet i Afrika.

-Nu tillhör jag sedan flera år Gambiagrupperna en svensk, partipolitiskt och religiöst obunden organisation som arbetar för rättvis och hållbar utveckling i Gambia.

Landet är ett av världens fattigaste, och analfabetismen är utbredd. Därför satsar vi på att utbilda lärare i en speciell läsföreståelsemetod, när det gäller engelska som är det officiella språket. Vidare arbetar vi med både miljö, och jämställdsarbete. Viktigt för Gambiagrupperna är att försöka minska fattigdomen i landet och skapa förutsättningar för hjälp till självhjälp.

För sjuttio år sedan föddes Lisbeth i byn Horda inte långt från Värnamo, och utbildade sig i den dåvarande realskolan, för att sedan åka söderut till Malmö och arbeta inom psykvården.

-Då fanns det en bra tvåårig utbildning, till mentalvårdare som jag lyckades komma in på.

Efter att ha arbetat på Östra sjukhuset i Malmö, flyttade Lisbeth som nu hunnit både gifta och skilja sig, samt föda två barn, tillbaka till Värnamo i Småland. I Värnamo jobbade nu Lisbeth på psykkliniken och hann även med att engagera sig fackligt i kommunal, och politiskt inom socialdemokratin. Det blev tolv år i Värnamo, och även ett nytt äktenskap.

Lisbeth kände att hon ville gå vidare i karriären och sökte till högskolan i Växjö, och dess 2,5 åriga förskollärar- linje.

Nu hade Lisbeth fyra barn, en skilsmässa till bakom sig, plus att hon med sin nya utbildning var attraktiv på arbetsmarknaden.

-I Göteborg arbetade jag bland annat som förskollärare i förorten Hammarkullen, och i skärgården på Brännö.

Att det blev flytt till Stockholm, berodde på att en av mina döttrar gjorde mig till mormor och jag ville vara nära mitt barnbarn.

Lisbeth trivs i Farsta, där hon bor i en sou-terräng lägenhet med skogen precis utanför fönstret.

-Vi har en bra och livaktig PRO-förening i Farsta-Centrum säger Lisbeth, som deltar i körverksamheten, och gärna skulle se att föreningen satsade på cirklar i språk, helst spanska.

Snart sitter Lisbeth under en sol som lyser på en blåare himmel än Sveriges.

-Tyvärr blir det bara en vecka den här gången säger Lisbeth, och avslutar intervjun då barnbarnet i Haninge väntar på mormor.