Förening Farsta

Nils-Ivar Lindström

Nils-Ivar och Vally Lindström berättar

Sextio år som par och Farstabor

Nils-Ivar Lindström

2017-09-21

Foto: Lena Wahlstedt, Text: Gunnar Nygren

Paret Lindström, Nils-Ivar 90 år och Vally 88 år, har hållit ihop i sextio år.

-Ja vi träffades 1957 när vi gick till samma dansbana vid Hässelby Strandbad, säger Vally.

Nu bor makarna sedan elva år på Boforsgatan i Farsta, men första adressen var Filipstadsbacken, Farsta. Där det vita snygga flervåningshuset nu står, fanns en gång i tiden ett brunt trähus, som i folkmun kallades ”Pepparkakshuset”. Där bodde bland annat en kvinnlig tandläkare, välkänd för många Farstabor.

Vi tar hissen upp till Nils-Ivars och Vallys trevliga trerummare med en generöst inglasad uteplats.

Nils-Ivar, som växte upp i Boden där föräldrarna var tjänstemän på arbetsförmedlingen, utbildade sig under fyra år till typograf och arbetade på tidningen Norrländska Socialdemokraten (NSD).

Nittonhundrafemtio, gjorde Nils Ivar ett rejält hopp i den svenska geografin och flyttade till Malmö.

För att där arbeta som grafiker under ett par år. Stockholm som huvudstad lockade dock, och efter att ha arbetat på privata tryckerier började han på morgontidningen Svenska Dagbladet, där typograferna hade en stridbar fackordförande vid namn Lars Isaksson, även kallad ”Röde Isak”

Grafikerna på Svenska Dagbladet gav ut en intern tidning kallad ”Svedan” och där var Nils-Ivar en flitig skribent, och upptäckte att han hade talang för det skrivna ordet.

Även PRO-Farstas hemsida har gynnats av att Nils-Ivar skriver bra, och inte minst har ett stort musikintresse, med inriktning modern Jazzmusik.

-Ja, jag missar inte en spelning när den görs på Farsta Gård, säger Nils-Ivar, som ofta recenserar musik och artisterna..

Vally Lindström jobbade större delen av sin karriär inom skolförvaltningen som kontorist.

-Det var ett jobb som jag sökte för att kunna vara ledig på somrarna och vara tillsammans med Nils-Ivar och våra två söner säger Vally, och tillägger att under pojkarnas uppväxt tog hon beslutet att vara hemmafru under tio år, för att sedan gå tillbaka till förvärvslivet.

Både Vally och Nils-Ivar är aktiva inom PRO och missar sällan en månadsträff.

Ett annat gemensamt intresse är att spela Boule, som båda utövar på banan vid Farsta idrottsplats.

Förutom PRO, har Nils-Ivar engagerat sig tidigare som ledare vid Farsta Ungdomsgård, när den existerade. Ideellt jobbar han fortfarande som arkivansvarig för Svenska Amnesty International.

När det gäller PRO-aktiviteter, nämner Nils Ivar speciellt ”Gubbröran”, där en mansgrupp under ledning av en välmeriterad kock från svenska kocklandslaget träffas för att laga mat, och sedan avsmaka den under gemytliga former.

Under sommaren drar paret Lindström ned till Karlskrona skärgård, där de har ett sommarhus på en av öarna, nämligen Aspö.

-Det är avkoppling, säger Vally, och ler, vi bor verkligen på landet, bland hästar och katter under åtta veckor.

När fotografen och jag säger adjö, visar Vally mig en annan av Nils-Ivars många talanger, nämligen hans poetiska ådra.

Som avslutning kommer här en av hans dikter:

Skyltat

Då gäller alltfort

det värsta av öden

vid framtidens port.

Jag tror att jag stänger,

det går alltför fort.

En stoppskylt jag hänger