Förening Farsta

Sextio år som Farstabo

Bror Lord

2017-10-10

Hemtjänsten fungerar inte alltid så bra, säger förre politikern och ombudsmannen Bror Lord, nu verksam inom PRO-Farsta Centrum.

-Det är inte acceptabelt att en brukare skall behöva möta upp till sjuttio olika personer i sitt hem under en kort period. Gränsen borde gå vid 5-10 stycken

Text: Gunnar Nygren Foto: Lena Wahlstedt

År 1957 flyttade det unga paret Bror och Britta Lord in i en nyproducerad lägenhet på Filipsstadbacken i Farsta. Då kostade en trea 4.168 kronor, nu räcker det inte med två miljoner när grannlägenheterna säljs. Femtio år i samma hus och sextiotvå år som gifta, Bror och Britta kan fira Topas bröllop tillsammans med sina två barn.

Fotografen och jag träffar åttiofemåriga pensionären Bror Lord på Farsta Gårds Café. Han berättar att hustrun Britta är lite krasslig och inte kunde följa med den här gången.

Båda har varit mycket aktiva i PRO sedan tjugofyra år, och ser fram att fira tjugofemårsjubileum som medlemmar 2018, när PRO-Farsta centrum har 60 års jubileum.

-När vi var som störst hade vi över sjuhundra medlemmar berättar Bror, och säger att då var det läge att dela föreningen och bilda en ny förening med namnet Farsta Strand. Nu har PRO-Farsta Centrum 600+ medlemmar.

Redan som fjortonåring började Bror Lord som lärling hos Tidskriftsförlaget Åhlen & Åkerlund på Sveavägen 53, Stockholm. På den tiden var det en fyraårig utbildning till grafiker plus två års kvalificeringstid för yrket som retuschör. I dag när alla bilder är digitala är yrkestiteln bildbehandlare och allt sker med bildbehandlingsprogram i datorn, men då för sjuttio år sedan jobbade över fyrtio retuschörer, manuellt på Å&Å, med att förbättra bilder som framkallats i labbet.

-En bra utbildning, som även omfattade två år på Konstfack som då låg vid Hötorget säger Bror Lord och tillägger att som yngste man på skutan skickades han varje lördag till det närbelägna systembolaget med samtligas motböcker för att köpa ut helgransonen.

-Konstigt nog lät bolaget den lille småväxte fjortonåringen vara ombud för alla gubbarna säger Bror Lord och skrattar.

Bror engagerade sig efter några år fackligt för grafikerna, och erbjöds snart en ombudsmannatjänst. Ett arbete han behöll fram till pensioneringen vid sextio år.

Parallellt med sitt arbete engagerade sig Bror Lord i politiken, och var ersättare i kommunfullmäktige (S), och även kommunal revisor för Stockholms Stad.

Bror har fortfarande en enorm energi, och har fortfarande kvar uppdrag inom Svenska Kyrkan som revisor. Att han hann med att tävlingscykla och bli distriktsmästare på 10 mil är en bedrift.

Ett annat fritidsintresse som han fortfarande odlar är foto.

-Ja, det började i tonåren, och jag hade en bälgkamera på den tiden, säger Bror och tillägger att han bytte upp sig och köpte senare en Leica M4, och var aktiv i en fotoklubb.

När det gäller PRO menar Bror att verksamheten med månadsträffar och olika aktiviter som resor och cirklar är socialt viktig för många pensionärer som kanske annars skulle få en mer ensam tillvaro.

-Speciellt viktiga tycker jag att utegrupperna är säger Bror, att träffa andra och få spela Boule eller gå stavgång ger både en social samvaro och är bra för hälsan menar Bror som nu ser fram emot vårprogrammet och 60-års firandet för PRO-Farsta Centrum