Förening Farsta

Sven-Göran Svanborg

Ingenjören som blev förskollärare

Boulespel och kajakpaddling, avkopplande friluftsaktiviteter för en naturvän

Sven-Göran Svanborg

2017-12-15

Text: Gunnar Nygren Foto: Lena Wahlstedt

Satsa mer på förskolan, idag har den för lite personal i förhållande till barngrupperna”.

I ungdomen satsade Sven-Göran på att utbilda sig till ingenjör. Kursen klarade han utan problem, men upptäckte att teknik inte var något han ville göra karriär inom.

Istället började Sven-Göran arbeta med funktionshindrade barn på en institution som då hette Björnkulla. Sin egen debut som stockholmare gjorde han redan som tvååring då familjen flyttade från Sundsvall. Högdalen och Rågsved är bekanta platser för Sven-Göran, där han gick i grundskolan. Under värnplikten däremot, fick han lämna fastlandet och fara till Gotland för att tjänstgöra som vaktsoldat i flygvapnet.

Sven-Göran kände att det här med att jobba med barn och ungdomar var något han trivdes med och sökte till Högskolans treåriga förskollärarlinje. När han var klar med den jobbade han under sitt yrkesverksamma liv i Västerhaninge, Fittja och Solna.

Under en kväll i Gamla Stan, och på dans i en lokal under jazzklubben Stampen träffade han Kerstin, en ung socionom, som snart blev fru Svanborg. Efter att ha bott i Solna i flera år, flyttade paret för fyra år sedan till Farsta. där finns närheten till en av två döttrar, medan ende sonen bor i Midsommarkransen.

Sven-Göran blev värvad av en bekant till PRO, och av aktiviteterna som drivs av Farsta-Centrum är det Boule som han gillar bäst. Både Kerstin och Sven-Göran har ett stort naturintresse, och bor stor del av sommaren i egna torpet i Värmlandsskogarna mellan Arvika och Sunne. Ett annat friluftsintresse som Sven-Göran har är att paddla kajak, och det blir både långa och korta turer i Stockholms Skärgård, under den varmare årstiden.

Både Kerstin och Sven-Göran bedyrar att de trivs med att vara pensionärer. För Sven-Görans del innebär det att han dessutom är en resurs för sin dotter när det gäller att hämta och lämna sitt barnbarn på dagis.

Trean på Färnebobogatan, är fylld med böcker och konst, Sven-Göran gillar att läsa deckare, och ett par av målningarna på väggen har den konstnärligt lagda sonen förfärdigat. Sven Göran hinner även med att verka i styrelsen för husets bostadsrättsförening, som även hyr ut en källarlokal till PRO, där det finns plats både för bridgeentusiasterna och deltagare i de allt mer populära PUB-aftnarna.